Column Uw Eigen Ontwerpstudio: Het nieuwe adverteren; een praktijkcase

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Het nieuwe adverteren - een praktijkcase2

Door: Gert-Jan van de Sanden, Uw Eigen Ontwerpstudio

Reclame- en communicatieland is drastisch veranderd. Het is niet de eerste en zeker ook niet de laatste keer dat ik er wat over schrijf. Toch heb ik in mijn praktijk nog steeds veel (vooral kleinere) ondernemingen die de voorkeur geven aan ouderwets adverteren in plaatselijke media. Soms wordt er ook een rondje plaatselijke abri’s of driehoeksborden aan toegevoegd. Verder staat er dan meestal ergens een website virtueel mooi te wezen en heeft dochter- of zoonlief een Facebook en/of Twitteraccount opgezet.

Een uitdaging voor mij dus om deze klanten in de hand te nemen en de nieuwe mogelijkheden te verkennen van het nieuwe adverteren. Want mijn overtuiging is dat een boodschap het meeste effect heeft als er een goede mix van online, offline en outdoor toegepast wordt.

Een recente praktijkcase
Een relatie van me is eigenaar van een particuliere MBO-opleiding. Hij meldde zich voor een nieuwe advertentie betreffende zijn studentenwerving voor het komende jaar. Doel was zoveel mogelijk potentiële studenten naar de laatste open dag van het jaar te lokken.

In de plaatselijke krant zit rond deze tijd van het jaar een gerichte onderwijsspecial en daar moest de advertentie in.

De USP’s voor deze opleidingen zijn:

-MBO 4 in twee jaren;

-Kleine Klassen; persoonlijke begeleiding;

-Schoolgeld kan bij sommige opleidingen terugverdiend worden (particulier onderwijs!!).

Voor outdoor konden we voor deze periode ook een kleine 30 plaatsingen van abri’s inkopen in twee gemeenten. Doelgroep is behalve de ouders natuurlijk jongeren die dit schooljaar voor vmbo slagen of doubleurs op havo in de leeftijd van pakweg 14 tot 17 jaar.

‘Doe jij ook een doordruk-actie op facebook?’, vroeg de directeur van deze school.

‘Dan zijn we ook online aanwezig’. We spraken af dat bovenstaande USP’s in een aantal filmpjes via Facebook gepromoot zouden worden. De klant zou zelf studenten voor filmpjes laten zorgen. Het script heb ik uitgeschreven, met voor elke USP een quote waarmee de student de school aanbeveelde… Op zich kan het en mag het -zeker op facebook-, dat zelf filmpjes maken en plaatsen. Het moet lowbudget uitstralen om geloofwaardig te worden…

Strak script
Toch zag ik bij ontvangst dat ze niet krachtig genoeg waren. Er werd teveel omheen gepraat en buiten de lens gekeken door de leerlingen en de filmpjes misten samenhang en veranderden halverwege van liggend naar staand; niet echt handig om te editten.

Zodoende hebben we ze opnieuw opgenomen en ben ik er bij gebleven. Vooraf meteen een strak script geschreven waarin we meteen meerdere opnames maakten om één en ander mooi in elkaar te mixen.

Het resultaat was weliswaar een wat strakker filmpje met een logo intro en herkenbare tune, maar de studentenstukjes zaten hier mooi ingeknipt met een strakke focus op elke USP. De duur is maximaal 20 seconden per clip. Eventueel nieuwe filmpjes kunnen ingeknipt worden zodat de klant met weinig kosten al snel wat gevarieerd materiaal extra kan laten maken om op Facebook en Instagram te gebruiken. Juist op social media geldt dat je verse en doelgerichte content moet maken en vooral regelmatig verversen. Herkenbaarheid is echter wel belangrijk! De filmpjes zijn op facebook gezet en voor enkele honderden euro’s richting meer dan 20000 potentiële studenten en ouders getarget. Doel(groeps)gericht, want dat kan!

Het leuke is dat het mes voor mijn praktijk ook aan twee kanten heeft gesneden. Door de specifieke vraag van deze klant zijn we zelf aan de slag gegaan met video content aanmaken voor Facebook (of andere social media). Alles kon in eigen beheer en zeker, het resultaat is niet vergelijkbaar met broadcast kwaliteit. Maar is dat voor filmpjes als deze noodzakelijk?

Zeker is, dat het maken van videocontent in deze strakke aanpak hiermee ook voor de kleinere ondernemers in het MKB en locale franchise-nemers mogelijk wordt dankzij een laagdrempelige instap en een zeer betaalbaar prijsniveau van enkele honderden euro’s.

Het nieuwe adverteren vindt vooral plaats op sociale media en moet ook voor regionaal gerichte ondernemers haalbaar zijn.

 

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website