Het nieuwe ondernemen: franchise, iets voor u?

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Tips en aandachtspunten van drie franchiseadviseurs

De keuze voor het zelfstandig ondernemerschap is een grote stap. Er komt veel op u als kandidaat-ondernemer af en het vergt behoorlijk wat tijd om goed beslagen ten ijs te komen. Wist u dat startende ondernemers die op franchisebasis beginnen, veel minder kans hebben om failliet te gaan dan ondernemers die compleet zelfstandig beginnen? Dit blijkt uit de cijfers van de Kamer van Koophandel. Toch overweegt slechts 5% van alle startende ondernemers de mogelijkheden van franchise. Franchiseadviseurs Bart van der Schoot, Tiago Jurgens en Martin van Willigen geven u de ins en outs van franchising.

Franchise is een vorm van intensieve samenwerking tussen zelfstandige ondernemers. Daarbij stelt de franchisegever aan de franchisenemer een compleet ondernemingsconcept of een formule ter beschikking. De exacte invulling van de rechten en plichten van ieder is geregeld in de franchiseovereenkomst en in het franchisehandboek. Als het goed gaat, komt franchising neer op het dupliceren van succes.

Waarom kiezen voor franchise?

Een startende ondernemer kiest steeds vaker voor samenwerkend ondernemen. In een gezonde franchisesituatie wordt hij namelijk op professionele wijze geholpen met de vele facetten van het ondernemen. In feite is dat volgens Van Willigen ook het grote voordeel van franchise: de franchisegever kan een aantal zaken beter organiseren dan de ondernemer, zoals inkoop, marketing, automatisering en communicatie. “Hierdoor kan de ondernemer zich focussen op de zaken waar hij goed in is, zoals verkoop aandacht voor de klant en aansturen van het personeel.”

De competitie van de grote formules en filiaalbedrijven, internationaal en nationaal, kunnen het een zelfstandig ondernemer daarnaast erg moeilijk maken. “Ondernemers stappen in het geval van franchise in een beproefd concept, vaak een succesformule”, legt Jurgens uit. Ook de opstarttijd is een stuk korter. Je kunt makkelijk inhaken, terwijl aan het opzetten van een eigen onderneming vaak een uitgebreid onderzoek vooraf gaat. Ook de verkoop van je bedrijf gaat een stuk gemakkelijker. ‘Schoenenzaak Jurgens’ verkoopt niet, ‘Runnersworld’ daarentegen een stuk beter.” “De franchisegever zorgt ook voor nieuwe klanten”, zegt Van der Schoot. “Daarnaast is de merkwaarde vaak groter. Op basis van dat merk boven je deur willen mensen je vestiging binnenstappen. Ook het inkoopvoordeel en de backoffice-ondersteuning zijn bij franchise vaak goed geregeld.”

Hoe vind je een passende franchiseformule?

Van der Schoot krijgt deze vraag vaak te horen. Hij bekijkt als eerst waar de interesse van de startende ondernemer ligt. “Iemand heeft altijd wel affiniteit met een bepaalde sector. Als we dat hebben bepaald, komen de financiële aspecten aan bod, want die bepalen of de plannen überhaupt wel haalbaar zijn. Als we een formule hebben gevonden, kunnen we kijken naar of jij er als mens in past en wat de verwachtingen die de franchisegever- en nemer over en weer van elkaar hebben. Uiteraard is het belangrijk dat je als ondernemer wel weet waar je ‘ja’ tegen zegt. Ondanks dat je geholpen wordt met allerlei zaken, moet je ook zelf mee blijven denken. Dat geldt trouwens ook voor franchisegevers. Zij beginnen soms meteen met het maken van documenten als een franchisehandboek en denken onvoldoende na over bijvoorbeeld de communicatie binnen de formule.”

Ook Jurgens raadt kandidaat-ondernemers aan zich in eerste instantie te laten leiden door hun gevoel en dan pas door de zakelijke kansen. Bekijk dus eerst welke formule je het meest aanspreekt alvorens de cijfers te gaan uitpluizen. “Passie voor je werk is een voorwaarde voor kwaliteit. Dan is de kans ook groot dat je in financieel opzicht succesvol zult zijn.”

Die passie voor het vak staat ook voor Van Willigen voorop. Hij wijst erop dat de potentiële franchisenemer daarnaast zal moeten uitzoeken of de formule vanuit commercieel perspectief succesvol is. “Daarna komt het dienstenpakket van de franchisegever aan bod, evenals de relatie tussen de franchisegever en de franchisenemer. In hoeverre wordt er bijvoorbeeld echt naar de ondernemers geluisterd?”

Aandachtspunten

Zonder goede voorbereiding in een franchise-avontuur stappen is niet verstandig. Meestal heeft een franchisecontract een looptijd van maar liefst vijf jaar. Het kan een dure zaak zijn als je er in het eerste jaar al achter komt dat het concept toch niet bij je past. Van der Schoot vindt dat de startende franchiser met name goed moet kijken naar de documenten die de afspraken tussen beide entiteiten weergeven. “Welke juridische afspraken zijn er bijvoorbeeld, en welke verplichtingen hebben beide partijen over en weer? Ook het franchisehandboek moet aanwezig en up-to-date zijn. De geldende spelregels moeten er duidelijk in staan. Denk hierbij aan bij welke partijen de ondernemer dient in te kopen, hoe hij moet omgaan met de huisstijl en wat de afspraken zijn over de dienstverlening.”

Jurgens benadrukt dat de startende ondernemer zeker niet moet schuwen om zoveel mogelijk cijfers van de formule op te vragen, ondanks dat de franchisegever niet verplicht is ze te verstrekken. “Je moet je afvragen wat er aan de hand is als die cijfers niet vrijwillig komen.” “Is de formule dan wel stevig?”, voegt Van Willigen toe. “Nagaan in hoeverre een franchisegever open is over zaken die ertoe doen, is geen overbodige luxe.” Van Willigen merkt op dat het marketingbudget ook een goede indicator is van succes. “Over het algemeen zie je dat formules die veel geld uitgeven aan marketing bekender en succesvoller zijn dan formules die dat niet doen.”

Naast de papieren voorbereiding is ook de blik in de praktijk van groot belang, vinden Jurgens en Van Willigen. “Ga stage lopen bij de formule van jouw keuze”, raadt Jurgens aan. “Praat met de ondernemer. Dan hoor je hoe de samenwerking tussen hem en de formule in de praktijk uitpakt.”

Een gesprek, en dan?

De keuze voor de formule gemaakt? Dan volgt een gesprek met de franchisegever. Ook hier is het raadzaam om goed voorbereid aan tafel te komen. Jurgens: “Dit gesprek is geen sollicitatie. Er is namelijk geen hiërarchie. Toch is het raadzaam om je goed te laten informeren. Al weet je het nog zo zeker, een brede oriëntatie is altijd goed. Ook al gaat je voorkeur duidelijk uit naar één bepaalde formule, vraag ook dan informatie op van vergelijkbare formules.” “Er wordt veel in kansen gedacht”, voegt Van der Schoot toe. “Vergeet niet om die cijfermatige onderbouwing en het beeld van de formule al helder te hebben voordat je op gesprek gaat.”

Welke investeringen komen er op u af?

De benodigde investering voor het starten van een franchise variëren sterk per branche. In de dienstverlening kun je al een eigen bedrijf beginnen met een eigen vermogen van 5.000 euro. “In de retail en de horeca ligt de totale investering meestal tussen 100.000 tot meer dan 1 miljoen euro”, aldus Van Willigen.

Naast de investering in je eigen bedrijf hanteren formules ook franchisefees: dat zijn de kosten die je aan de franchisegever moet betalen als compensatie voor zijn diensten. Meestal gaat het om een percentage van de maandelijkse omzet.

Van der Schoot wijst ook op de toegevoegde waarde van de formule. “Simpel gezegd: als een formule een hoge fee heeft, verwacht je veel terug. Als de fee laag is, zijn je eigen investeringen vaak hoger. De hoogte van de franchisefee wordt bepaald aan de hand van het margemodel van de franchisegever. Hogere marge in de markt? Dan is de fee hoger. In de supermarktwereld zijn de marges lager, dus de fee ook.”

Passie en voorbereiding

Uit onderzoek blijkt dat wanneer een filiaalmanager wordt vervangen door een franchisenemer, de omzet na drie maanden gemiddeld met 10 tot 15 procent toeneemt. Kennelijk geeft de consument meer uit als er een ondernemer in de zaak staat. Dat cijfermatige succes is sterk afhankelijk van de passie voor het vak. Ontbreekt die, dan zal het succes ook uitblijven. De adviseurs zijn het over een ding roerend eens: alles valt of staat met een goede voorbereiding.

Tips & tricks voor potentiële franchisenemers

  • bereid je goed voor en vraag door;
  • zorg voor je eigen plan en vaar niet blind op dat van de franchisegever
  • laat je goed adviseren: met een paar handige tips gaat er een wereld voor u open;
  • praat met gevestigde franchisenemers;
  • houd rekening met hard werken;
  • informeer je partner over de plannen;
  • loop stage;
  • en vooral: volg je hart.

Franchisebegrippen verklaard

Hard en soft franchise

Bij hard franchise is de vrijheid minder, maar daar staat vaak tegenover dat de formule duidelijker is, dat er uniforme reclame voor gemaakt kan worden en dat de ondernemer meer ondersteuning krijgt. Voordeel van hard franchise is dat de ondernemer zich meer kan focussen op kerntaken als aansturen van medewerkers, geven van service en genereren van omzet.

Soft franchise biedt meer vrijheid, maar brengt ook risico’s met zich mee: als iedere ondernemer zijn vrijheid benut, is er dan nog wel sprake van een eenduidige formule? Een verwaterde formule kan een ernstig concurrentienadeel betekenen.

Franchiseraad

Deze Raad vertegenwoordigt de franchisenemers in het overleg met de franchisegever. De wijze waarop dat gebeurt is vastgelegd in een reglement waarin opgenomen zijn de taken, werkwijze en bevoegdheden.

Franchise versus eigen vestigingen

De meeste formules hebben ‘eigen’ en ‘franchise’ vestigingen. Franchisevestigingen worden geleid door franchisenemers. ‘Eigen’ vestigingen zijn volledig eigendom van de formule, deze vestigingen worden geleid door filiaalmanagers die in loondienst zijn van de formule.

Bart van der Schootkaleman1

Leeftijd: 46
Bedrijf: De Franchise Adviseur
Sinds: 2005
Zelf ondernemer geweest: ja
Houdt zich dagelijks bezig met: het ontwikkelen van franchiseformules
Favoriete franchiseformule en waarom: IJssalon Clevers. Dit is een sympathiek bedrijf met een goed businessmodel.
Mooiste van je werk: mensen helpen om hun plannen te realiseren.
Website:
www.franchiseadviseur.nl

 

tiagooTiago Jurgens

Leeftijd: 50
Bedrijf: De Nationale Franchise Gids
Sinds: 2000
Zelf ondernemer geweest: bracht het succesvolle, Zweedse Metro naar Nederland.
Houdt zich dagelijks bezig met: het werven van franchisenemers voor franchiseformules.
Favoriete franchiseformule en waarom: Fietsned. Het is heel knap hoe van mobiele bandenplakkers een succesvol concept is gemaakt.
Mooiste van je werk: de communicatie met kandidaat-ondernemers.
Website: www.denationalefranchisegids.nl 

 

bierieMartin van Willigen

Leeftijd: 49
Bedrijf: Franchiseadviesbureau Customerfactory
Sinds: 2002
Zelf ondernemer geweest: nee
Houdt zich dagelijks bezig met: bedrijven helpen met het opzetten van franchiseformules en verantwoorde groei realiseren.
Favoriete franchiseformule en waarom: Bagels & Beans. Dit is een mooi concept dat we zelf helpen
Mooiste van je werk: de interactie met ondernemers, zowel franchisegevers als – nemers.
Website: www.customerfactory.nl

 

 

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website