Hoe als bedrijf een overname te promoten?

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

De leeuw en de leeuw

Je kent hem vast wel: de oranje leeuw van ING bank. Maar ken je ook de Blauwe leeuw van de Postbank nog? Het is alweer jaren geleden dat de ING de Postbank overnam en rond die tijd verschenen verschillende reclameshots van de oranje en de blauwe leeuw, gebroederlijk zij aan zij, op de televisie. Eerst waren het de poten van de blauwe leeuw die oranje kleurden en in het laatste spotje werd hij geheel oranje. Dit was een geniale marketingtruc van de ING om te laten zien dat het overnameproces op vredige wijze en met wederzijdse instemming was verlopen. Ook kreeg je als klant van de Postbank het gevoel dat er niet zo veel zou veranderen.

Nooit vijandig zijn

Het voorbeeld van ING en Postbank laat zien dat je bij een overname nooit een vijandige uitstraling moet hebben. Als je een promotiefilm laat maken, moet je sowieso niet te veel de concurrent de loef willen afsteken. Dat wekt rivaliteit op en bovendien maak je je er bij de klant niet erg populair mee. Niemand zit te wachten op een publieke machtsstrijd tussen twee ‘peuters’.

Een natuurlijke versmelting

Je maakt een film voor jouw bedrijf waarin je laat zien dat je een ander bedrijf overneemt of op het punt staat over te nemen? Het is heel begrijpelijk dat klanten van het ‘opgeslokte’ bedrijf niet bepaald zullen staan te springen om deze verandering. Het is aan jou om aan te tonen dat er in de praktijk niet zoveel zal veranderen; oude afspraken die met het voorheen onafhankelijke bedrijf gemaakt zijn, zullen blijven staan. Er komt weinig administratieve rompslomp op hen af. Kortom: de overname verloopt heel organisch en was een logische vervolgstap in het belang van beide partijen. Niet alleen de partijen worden er beter van, ook de klant.

Zelf een overname promoten

Zelf een promotiefilm maken is altijd mogelijk, maar zeker in het geval van een overname, is dat niet altijd aan te raden. De kleinste fout – technisch of inhoudelijk – kan je duur komen te staan en klanten tegen de haren instrijken. Wat je wilt, is kwaliteit. Om van kwaliteit verzekerd te zijn, moet je een externe (professionele) partij inschakelen. Deze weet jouw wensen en verwachtingen van woord naar beeld om te zetten en smetteloos tot uitdrukking te brengen.

Hoe breng je je boodschap over?

Je bent natuurlijk niet alleen bezig met het verleden, maar vooral met de toekomst. Het ene bedrijf bestaat niet meer als moederbedrijf, maar dat wil niet zeggen dat het volledig is verdwenen. In tegendeel: je wilt juist laten zien dat er voor klanten niet veel is veranderd en dat hetgeen dat wel veranderd is, in ieders voordeel is. Laat niet alleen het verhaal van het moederbedrijf zien, maar vooral ook de rol van het oude bedrijf in het moederbedrijf na de overname.

Overname van eigenaar

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat één hetzelfde bedrijf van de handen van de ene eigenaar of groep eigenaren overgaat naar een nieuwe eigenaar of groep eigenaren. Laat in dit geval zien hoe je als nieuwe eigenaar verbonden bent met de eigenaar en het bedrijf. Laat ook je waardering zien voor wat het bedrijf heeft bereikt. Spring niet gelijk in op wat je allemaal wil veranderen, maar vooral in wat hetzelfde blijft en ook zal blijven. Je wilt een tijdloos gevoel scheppen.

De ideale bedrijfsfilm

Authentiek en persoonlijk: dat is de fundering van elke bedrijfsfilm. Hoe je hier invulling aan geeft, is een tweede. Er zijn hiervoor meerdere videoformats te bedenken. Wat telt, is dat de boodschap overkomt en dat doe je met aan de hand van professionals.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.