Hoe maak je training rendabel?

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Je herkent vast de situatie: Je gaat een dag of een paar dagen naar een goede training of cursus. De koffie en het eten zijn uitstekend, de docent vertelt zinvolle dingen, en het is leuk… Daarna kom je weer op je werk. Er wordt extra aan je getrokken omdat je weg bent geweest en voordat je het weet ben je een paar weken verder. Op dat moment realiseer je je dat het rendement van de cursus of training NUL is en zal blijven. Column van Edwin Hoek, LMI Nederland, netwerk van ondernemende business coaches.

Recent sprak ik een enthousiaste manager die ik een oplossing kan bieden voor exact die situatie! Zijn teamleden hadden allemaal een trainingssessie bijgewoond om zichzelf beter te leren kennen, hun toekomst in kaart te brengen en vervolgstappen te bedenken. Na de training was iedereen erg enthousiast en ging het leven weer verder, maar steeds als de manager vroeg naar de voortgang bleek die er om allerlei redenen niet te zijn. Hoe kan dat?

Daarvoor zijn grofweg twee redenen aan te dragen:

  • De attitude bleef onveranderd

De cursus was motiverend, maar die motivatie was snel verdwenen omdat hij van buitenaf kwam. Om langdurig gemotiveerd te zijn en blijven moet de motivatie ‘van binnenuit’ komen; je moet het zelf echt graag willen.

  • Gewoonten bleven onveranderd

Om dingen anders te gaan doen is extra energie nodig. Elke natuurkundige kan u vertellen dat een verandering van richting energie kost; de natuurlijke en ‘energiezuinige’ manier om door te gaan is om hetzelfde te blijven doen.

De oplossing

  • Zorg voor duidelijke en motiverende doelen (persoonlijk waardevol, niet te hoog en niet te laag gesteld, en begin met kleine stapjes);
  • Begeleid/Coach/Train in de dagelijkse praktijk op basis van de doelen; dicht bij de werkvloer. Zorg voor een veilige leeromgeving, waar ruimte is om fouten te maken;
  • Draag op basis van de te bereiken doelen met regelmaat direct toepasbare kennis aan (niet te veel en niet te weinig) en controleer wat daarmee gedaan wordt.

Hoewel de oplossing zich dus snel in algemene termen laat omschrijven kent het goed implementeren ervan wel de nodige haken en ogen. Helaas ken ik in Nederland geen partijen die bovenstaande aanpak net als wij tot een kunst hebben verheven en een klinkend rendement garanderen. Maar bel mij, of één van mijn collega’s gerust op als je wat hulp kunt gebruiken bij het implementeren van bovenstaande; het advies is volledig gratis omdat wij geen adviesbureau zijn.

Mijn vraag luidt ditmaal: heb je jezelf wel eens afgevraagd welk rendement jij/jullie momenteel behalen op de investeringen in training, cursussen en ontwikkeling van jezelf en medewerkers?

Lees ook: de vorige blog van Edwin Hoek over ”Hoe is je bedrijf waardevol?”.

uren werken LMI Nederland

 

 

Graag tot de volgende blog,
Edwin Hoek – LMI Nederland

 

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


skyscraper-banner-website
franchise-season-art-class