Hoogste omzetstijging in 10 jaar voor non food

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

non-food

De omzet van non food winkels is volgens cijfers van het CBS in het 3e kwartaal van 2016 met 5,1% toegenomen. Sinds het 4e kwartaal van 2016 is er sprake van stijgende omzetten. Als gevolg van de toename van de huizenverkopen zijn vooral de omzetten in de wonenbranche flink toegenomen: zo steeg de omzet van meubelen en huishoudelijke artikelen met 7,9% en boekten keukenzaken en doe-het-zelf winkels 6,5% meer omzet. Uitzondering is winkels in electronica: door de sterke concurrentie met het internet groeide de omzet daar slechts met 0,3%.

grafiek-omzet-nonfood

Maar liefst 46 procent van de ondernemers in de detailhandel denkt in 2018 meer om te zetten dan in 2017, bijna 5 procent verwacht een afname van de omzet. Per saldo verwacht dus ruim 40 procent van ondernemers in de detailhandel een omzetgroei in 2018. Het meest optimistisch zijn de supermarktondernemers en de verkopers van consumentenelektronica, waar per saldo respectievelijk 63 en 57 procent van de ondernemers verwacht dat hun omzet in 2018 hoger zal zijn dan in 2017.

De omzet van de foodwinkels is in het derde kwartaal met 2,6 procent gestegen. De stijging komt voornamelijk door gestegen prijzen, het volume maakte in de foodsector een pas op de plaats. De grootste omzetstijging komt van de supermarkten, waar de omzet met 2,8 procent toenam. Bij de foodspeciaalzaken steeg de omzet in het derde kwartaal met 1 procent.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-banner-abn-amro-3


seasons-artclass-banner

 

Vragen? Bel ons! 055-8200 226