iDeal staat er niet alleen voor

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Hoewel iDeal, met 53 procent van alle online transacties, volgens eCommerce Payment Monitor in Nederland het meest gebruikt wordt. Is iDeal niet meer de enige volgens Joachim de Boer, directeur bij DeOnlineDrogist.nl en medeoprichter van de payment service provider Ginger Payments. AfterPay, Apple Pay en MasterPass zijn in opkomst en gaan de uitdaging aan.

De Boer verwacht dat het vooraf betalen gaat verschuiven naar achteraf betalen. “Dat blijkt ook uit een steeds groter marktaandeel van aanbieders als Klarna en AfterPay.” AfterPay kan volgens De Boer openstaande rekeningen van verschillende partijen ook bundelen, zodat de klant aan het eind van de maand één rekening ontvangt.

In de Verenigde Staten is de betaalservice Apple Pay volgens De Boer omarmd. Apple Pay maakt gebruik van NFC, dat is de technologie dat contactloos betalen mogelijk maakt. Gebruikers met een iPhone hoeven de telefoon alleen langs een betaalterminal heen te halen en wordt met een vingerafdruk geïdentificeerd. Dat vindt echter in de fysieke vestiging plaats, waar iDeal niet aanwezig is, terwijl Apple Pay wel mogelijkheden heeft om online via de mobiele telefoon door te groeien. Apple Pay richt zich tot op heden op creditcardhouders. Alleen is Nederland niet bepaald een ‘creditcardland.’

Met 12 procent van alle transacties is de creditcard na iDeal het meest populair. MasterCard wil middels de MasterPass, een gewone pinpas en creditcard in één, de oplossing bieden dat de consument online transacties kan betalen. De pas moet dan voorzien zijn van een (PAN-)nummer, maar banken verdienen aan betalingen via iDeal. Volgens De Boer gaat MasterCard de uitdaging aan en heeft ook potentie om dat te veranderen.

“Als webwinkelier heb ik het liefst dat de klant met iDeal betaalt, omdat je gegarandeerd je geld krijgt.” Aldus De Boer. Voor de consument ligt dat anders, omdat betalen via iDeal onveilig kan zijn wanneer het gaat om onbetrouwbare webshops. De Boer is een van de sprekers op het congres Toekomst van het Betalingsverkeer.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class