In de wolken met de Klussenier

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

10 jaar De Klussenier in vogelvlucht
Dit jaar viert franchiseformule de Klussenier zijn 10 jarig jubileum. Dit was voor eigenaar en franchisegever Joost van der Pol reden genoeg voor een feestje. In de buurt van Barneveld, waar inmiddels het hoofdkantoor van de klusformule al heel wat jaren te vinden is, klom De Nationale Franchisegids met een paar andere redacteuren in een luchtballon. Hoog in de wolken, zwevend over Barneveld, vertelde Van der Pol trots over de geschiedenis en de toekomst van de Klussenier.

“De naam van de Klussenier is bedacht in het jaar 1996. In die tijd waren er geen klusbedrijven. Enkel aannemers, maar die haalden vaak hun neus op voor ‘kleinere’ klussen. Omdat iemand graag wilde verbouwen, nam hij twee man in dienst die voor hem gingen werken. Maar hij bedacht dat wat als hij klaar was met de klus, hij met deze mannen moest doen? Daarom besloot hij om in de omgeving te gaan zoeken naar klusjes. Dit werkte goed en kwam er een busje bij. Zo is uiteindelijk het idee van de Klussenier ontstaan. Omdat de naam niet in de Dikke van Dale staat, is het eenvoudig om de naam vast te leggen en te bewaken. De naam is dus exclusief te gebruiken door onze franchisenemers.”

In 2000 werd de Klussenier overgenomen door Nuon, maar ging het enkele jaren later failliet. Van der Pol hoorde hiervan en besloot in 2003 om de naam te kopen. “Want met het merk zelf was niets mis. Alleen de manier waarop het toen geëxploiteerd werd. In 2004 ben ik toen gestart en in het eerste jaar hadden we 30 franchisenemers. De eerste twee jaar kon ik goed teren op alleen de naam en zo zijn we gestaag gegroeid. Onze top was in 2010, toen hadden we 200 franchisenemers. We hebben in 2009 een streng kwaliteitsbeleid ingevoerd en op dit moment zitten we op 180 franchisenemers. De daling komt ook omdat we afscheid hebben genomen van een aantal franchisenemers waarvan we vonden dat die geen meerwaarde meer hadden voor het merk. En er waren franchisenemers bij die na hun franchiseovereenkomst graag onder eigen naam door wilden gaan met ondernemen.”

In 95% van de gevallen is een Klussenier een eenmanszaak. De franchiseformule spreekt echter niet van een zzp’er, die zichzelf verhuurt als onderaannemer aan grote ondernemingen, maar van een ozp’er. Dit staat voor Ondernemer Zonder Personeel. “Wij leren de franchisenemer hoe hij zijn businessmodel moet opzetten, aan welke knoppen de franchisenemer moet draaien om zijn bedrijf succesvol te maken, welke eisen er worden gesteld aan de facturatie en debiteurenbeheer. Eigenlijk alle basale dingen die nodig zijn in het ondernemerschap. Hoe de franchisenemer een hamer of een zaag moet gebruiken hoeven wij hem echt niet meer te leren.”

De selectie van nieuwe franchisenemers is een intensief klusje. In de loop der jaren heeft de franchiseformule een methode gevonden om alleen de beste kandidaten uit te filteren. “Elk jaar krijgen wij veel aanvragen. Hiervan blijft ongeveer 2% over die serieus zijn. Om franchisenemer te worden bij ons, moet je ons een symbolisch bedrag betalen. Als er kandidaten zijn die hier nog over moeten nadenken, stop ik al meteen de procedure. Dit bedrag is een heel klein drempeltje, maar je weet wel meteen of iemand serieus is of niet. Uiteindelijk gaat de kandidaat die door gaat een molen in van een drietal testen; een ondernemerstest, persoonlijkheidstest en een intelligentietest. Vervolgens gaat de kandidaat meelopen met een bestaande franchisenemer en gaat vol in gesprek met andere franchisenemers van de Klussenier. Uiteindelijk komt hij bij ons voor een laatste gesprek. Hierbij kijken wij of de kandidaat echt een toegevoegde waarde is voor het bedrijf.” Als de franchisenemer eenmaal is gestart, heeft hij in het eerste half jaar nog drie verplichte coaching momenten van 2 uur. Daarna is het variërend van 1 tot 12 keer per jaar, naar gelang de behoefte en noodzaak. “Als we echter een franchisenemer elke maand moeten coachen tot aan het einde van zijn franchisecontract, dan nemen we afscheid van die persoon want hij zal het dan waarschijnlijk nooit leren.”

De selectieprocedure is zwaar en streng, maar volgens Van der Pol is dat wel nodig. “Het is makkelijk in franchiseland om te zeggen: ‘kom jij er maar bij, en jij, en jij ook, want dat is goed voor mijn model. Ik verdien aan jou, dus kom er maar bij’. Dat vraagt alleen maar om ellende. Als wij dit ook doen, was ik nu alleen maar brandjes aan het blussen.”

Op 11 oktober a.s. zal de Klussenier zijn 10 jarig jubileum vieren in het Schaffelaartheater in Barneveld. Daar zal de franchiseformule ook een vooruitblik werpen op de toekomst. “Waar wij eerder in kaders van de Gouden Gids dachten, denken wij nu in kaders van Google glass. Als hulpmiddel, als communicatiemiddel voor de franchisenemer met ons waar hij de onderhoudstekeningen op kan zien van een CV ketel, etcetera.”

klussenier foto tekst

In het kader van het jubileumjaar, heeft de franchiseformule een onderzoek laten uitvoeren, getiteld ‘Mag wonen geld kosten?’. Eind augustus lekte uit dat in het nieuwe begrotingsakkoord het lage btw-tarief op verbouwingen gehandhaafd blijft. Tot 1 juli 2015 kunnen consumenten klussen en verbouwingen laten uitvoeren tegen 6% btw op arbeid. “77% van de woningbezitters geeft in ons onderzoek aan dat de belangrijkste reden voor het investeren in de woning een verhoging van het woonplezier is. Het kabinet geeft met het verlengen van het lage btw-tarief twee impulsen. Enerzijds kunnen consumenten tegen aantrekkelijke tarieven hun wooncomfort verhogen. Anderzijds stimuleert Den Haag hiermee de omzet van klusbedrijven.”

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class