Het retail-landschap in Nederland en daarbuiten verandert in rap tempo. Toenemende internationalisatie, lagere toetredingsbarrières en verdergaande technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat de retail een grote uitdaging tegemoet kan zien om businessmodellen aan te passen aan het de nieuwe werkelijkheid, zo signaleerde Rabobank vorig jaar. De sleutel tot succes: innovatie. Door innovatie kunnen retailers zich blijven onderscheiden van de concurrentie. Daarmee is innovatie volgens Rabobank geen ‘strategische optie’ meer, maar een absolute voorwaarde om te overleven. We vroegen drie innovatieve Nederlandse formules hoe zij in deze markt hun plek wisten te veroveren. Dit keer komt de innovatieve formule van Rutger Vlaming aan bod, ‘Suittruck’.
Rutger Vlaming, eigenaar Suittruck
Rutger Vlaming begon 7 jaar geleden het modemerk Frederik George. “Ik had een winkel, maar het wachten op klanten was gewoon niet leuk. Ik moest geld besteden om ze bij me te krijgen. Tot ik op een gegeven moment bedacht dat ik ook naar ze toe kon gaan. Het idee voor een foodtruck voor kleding was al snel daarna geboren. De truck is ingericht als paskamer en atelier en daarmee ga ik bedrijven langs om medewerkers pakken aan te meten.”
Bodyscan is de toekomst
Vlaming kwam er vrij snel achter dat fysiek opmeten niet meer past in de huidige tijdgeest. Daarom ontwikkelde hij in 2018 een bodyscan om dit proces te digitaliseren. “Het retail-landschap verandert en ik ben ervan overtuigd dat dit de toekomst is. Digitaal passen en vervolgens online óf in een fysieke winkel kopen. We hebben op dit moment twee trucks: een met en een zonder bodyscan. Dat willen we in de toekomst veranderen in alle trucks, zowel in Nederland als in het buitenland.”
De innovatie stopt voor Vlaming niet met alleen een bodyscan. “We zijn nu bezig met de ontwikkeling van een online avatar. Als je eenmaal online bent opgemeten kun je op een persoonlijke account inloggen en kan je op een digitaal beeld van jezelf zien hoe het pak je staat.”
Ook op textielgebied en duurzaamheid is Suittruck een voorloper. Zo recyclet het bedrijf textiel en gebruikt dat weer in de pakken. “Zo gaan we langzaam maar zeker toe naar circulaire productie”, legt Vlaming uit.
Franchise is logische keuze
Franchise is voor Suittruck een logische keuze, vindt Vlaming. “Ik geloof in ambassadeurs op bepaalde locaties. Als je iemand in dienst wilt nemen, moet je maar net geluk hebben dat je iemand treft met dezelfde passie voor het vak. Franchisenemers hebben over het algemeen echt die drive voor hun zaak. Je personeel is immers je visitekaartje en dat is de franchisenemer voor mij ook.”
Franchise Starter Award
De Franchise Starter Award wordt tijdens het Nationale Franchise Congres op 3 oktober uitgereikt. De Award, die dit jaar voor de tweede keer wordt uitgereikt, is een beloning voor de meest veelbelovende franchiseformule van het jaar. Iedere franchiseformule die minder dan vijf franchisenemers heeft en die na januari 2016 begonnen is met franchise kan zich aanmelden. Suittruck was de gelukkige winnaar van 2018. De winnende formule krijgt een prijs ter waarde van €10.000. Aanmelden kan tot juli 2019.
In deel 2 van deze rubriek spraken we met Yoghurt Barn. Lees dit artikel hier terug.