Intersport blijft ondanks veranderingen in markt groeien

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Franchiseformule Intersport blijft ondanks veranderingen in de sportbranche, zoals de faillissementen van Perry Sport en Aktie Sport, op de achtergrond door groeien. Intersport wist onlangs nog winkels van Daka en Telstar aan het winkelbestand toe te voegen. Jan Willem Juffer, directeur van Intersport, laat aan RetailWatching weten: ‘We willen elke dag winnen. We moeten daardoor mee met de tijd, met name wat betreft de digitale wereld.”

Intersport heeft door heel nauw met de franchisenemers samen te werken een succesvolle webshop neer kunnen zetten. “Verder hebben we nu in zes winkels pilots lopen met kiosken, die zijn aangesloten op de centrale voorraad. Die hopen we volgend jaar naar alle vestigingen uit te rollen”, aldus Juffer.Er was ook nog even sprake dat de franchiseformule 20 winkels van de failliete ketens Aktiesport en Perrysport over zou nemen, maar dat is er door tijdsgebrek uiteindelijk niet doorgegaan.

De verklaring voor de autonome groei van Intersport ligt volgens Juffer bij de like-for-like omzet en bij het franchisen. “Onze like-for-like omzet groeit op jaarbasis met ruim vijf procent, maar ook wij hebben het vijf jaar geleden moeilijk gehad, toen een aantal winkels failliet gingen. Dat wij een franchiseformule zijn, is wat dat betreft zowel een nadeel als een voordeel geweest. Wij kunnen slecht draaiende winkels niet compenseren met goed presterende. Iedere vestiging moet succesvol zijn, anders gaat hij failliet. Maar daardoor zijn wij destijds wel al zo op scherp gezet, dat we toen hebben kunnen ingrijpen en inspelen op de veranderende retailmarkt.”

De franchiseformule heeft voor de toekomst nog wel wat innovaties op de planning. Intersport lanceert binnenkort een mobiele leertool met trainingen. Daarnaast wil de formule eind dit jaar een loyaliteitsprogramma lanceren. Juffer laat weten dat er ook nog ruimte is voor expansie. “De hoeveelheid winkels vind ik niet zo spannend, belangrijker is dat ze kwalitatief voldoen. Maar ik denk dat er nog wel een tiental vestigingen bij zou kunnen. Die zullen dan waarschijnlijk komen op bestaande locaties, via ondernemers die de vestiging van een andere formule overnemen. Vierkante winkelmeters zijn er al genoeg.”

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website