Interview met Expense Reduction Analyst ondernemer Joop Huisman

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

joop-huisman-01

Interview met Expense Reduction Analyst ondernemer Joop Huisman

De Nationale Franchise Gids sprak onlangs met nieuw ERA franchisenemer Joop Huisman. Huisman heeft zich onlangs aangesloten bij Expense Reduction Analysts en vertelt over zijn ervaringen met de formule tot nu toe.

Wat heeft je gemotiveerd om onder een franchise model ondernemer te worden, en je aan te sluiten bij ERA?

Ik was al in 2014 voor mezelf begonnen, maar zag al langere tijd kansen in de ERA business. Zo’n 8 jaar geleden was ik als klant in aanraking gekomen met ERA en hun werkwijze en was ik onder de indruk geraakt van hun professionaliteit. Sinds die tijd heb ik contact onderhouden met diverse partners, werkzaam voor ERA, en nu was het hét moment om in te stappen en ook zelf partner te worden. Dit omdat ik aan de ene kant wat opdrachten had afgerond en aan de andere kant vorig jaar 50 ben geworden en vond dat ik, als ik in deze business wilde stappen, het nu moest doen.

ERA specialiseert zich in het optimaliseren/terugbrengen van overhead kosten. Wat betekent dit voor jou?

Het grote verschil voor mij is dat ik de afgelopen jaren in opdracht voor bedrijven vooral bezig ben geweest met het omlaag brengen van de directe kosten en dan met name de personeelskosten. ERA richt zich met name op de indirecte kosten. Ik merk dat deze kostensoort vaak onderbelicht is bij bedrijven. Wel hebben bedrijven vaak goede inkopers in dienst, maar die richten zich vaak ook op de inkoop van hun core business. Dus het terrein van ERA, kostenbesparing op de indirecte kosten, is veelal braakliggend terrein, wat het zeer interessant maakt en volop kansen biedt.

Wat is precies je professionele achtergrond en hoe kan deze expertise andere bedrijven helpen hun winstgevendheid te optimaliseren?

In mijn professionele carriere (30 jaar) heb ik veel met klanten te maken gehad. Relatiebeheer en klanttevredenheid zijn zaken waar ik als eindverantwoordelijke al mijn hele carriere mee te maken heb. Ook zaken als inkoop en verkoop hebben tot mijn verantwoordelijkheden behoort. Dus als het gaat over kostenreductie en kostenmanagement zijn dat zaken waar ik altijd al mee bezig was.

De afgelopen 20 jaar heb ik als manager een heel groot network opgebouwd. Aan zowel de klantenkant als aan de toeleverancierskant. Door mijn dienstverlenende houding kan ik deze beide partijen aan elkaar verbinden en vanwege mijn zakelijke inslag ben ik in staat het beste resultaat naar boven te halen. Waarbij transparantie, duidelijkheid en klanttevredenheid voor mij belangrijke factoren zijn.

Mijn expertise zit verder in de Sociale Sector. Gezondheidszorg, overheidsinstellingen en zorgverzekeraars zijn voor mij zeer bekend terrein. In deze sectoren valt er overigens nog een hoop te winnen als het gaat om besparing op de indirecte kosten.

Er zijn verschillende vakgebieden en specialisaties binnen ERA – Is er een specifiek gebied wat je aantrekt?

Specifiek naar de rollen toe liggen mijn interesses bij de acquisitie rol en bij de klant management rol. Maar ik wil me ook graag verder ontwikkelen in het analistenwerk. Als het gaat om de Sociale Sector (Gezondheidszorg, Onderwijs, Overheidsinstellingen, Zorgverzekeraars) dan ligt daar mijn expertise.

De voorzitter van ERA heeft het weleens beschreven als een “people business”, ben je het daarmee eens?

Ja hij heeft gelijk. Het draait allemaal om mensen en hoe je met ze omgaat. Dat maakt het verschil! Het gaat om vertrouwen. En dat moet je opbouwen, als mensen door krijgen dat je dit niet beschaamd en waarmaakt wat je beloofd, ontstaat er vanzelf vertrouwen en zijn ze bereidt jouw je werk te laten doen.

Wat heeft de toekomst in pacht voor Joop Huisman? En wat zijn je verdere plannen?

Voor mij is het zeer belangrijk om ‘ergens in te geloven’ want dan ontstaat er passie, drijfkracht, energie en toewijding als vanzelf. Dan wordt werk, hobby en kost het geen energie maar levert het energie op. Als dit ontstaat komen de resultaten vanzelf en kan ik de klanten geven wat ze nodig hebben!

En ik geloof in het ERA verhaal!

Meer lezen over ERA? De formule is op zoek naar ondernemers in heel Nederland. Klik hier

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-banner-abn-amro-3


seasons-artclass-banner

 

Vragen? Bel ons! 055-8200 226