Interview met John van der Ent, CEO Etam Groep

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

john van der ent

John van der Ent is één van de 4 keynotesprekers van het congres What’s Going on in (R)etailing?!. Dit congres is hét jaarlijkse netwerkevent waar retailers en fabrikanten elkaar ontmoeten. Het uitgebreide programma en alle sprekers zijn terug te vinden op www.retailing.nl.

“Nou wat mij betreft is het de tweede revolutie in Retail. De eerste revolutie, vond ik, was de binnenkomst van de zelfbediening in Nederland, maar ook in de hele wereld. En deze tweede revolutie, dat de klant echt on- en offline volledig in controle is, is voor mij de nieuwe revolutie. Want hoe gaan alle bedrijven hier hun nieuwe business modellen opzetten.

Wij hebben een groot voordeel. Het zit echt in de DNA van Miss Etam en van Promiss om echt in de huid van de klant te kruipen. Wanneer zij iets wil, wanneer zij een modisch artikel wil, wanneer zij iets nodig heeft, of dat nou on- of offline is. Dat is gegroeid vanuit de historie, vanuit de winkel, en dat weten we al goed online ook weer te vertalen. Door de nieuwe technieken die we op dit moment hebben, de big data, maar de loyaliteiten wat we zien, de beweging op online, kunnen we haar nog beter begrijpen en nog beter op het juiste moment het juiste artikel aanbieden.

Omnichannel in retailing
We hebben on- en offline en dat heet dan nu met een nieuw woord ‘het inline maken van je organisatie’. En, ja, ik denk zoals bij een revolutie, dan sta je pas aan het begin van de nieuwe werkelijkheid. En het verder inline maken van de totale Etamgroep dat is het grote doel, en nog dichter in die huid van onze koningin klant kruipen. Miss Etam heeft altijd gezegd, wij bieden onze klant wat zij wil, niet wat wij kunnen maken. En dat dus heel goed luisteren naar die klant daar geeft omni-channel nog meer aan. Je kan nog directer in contact komen met je klant via allerlei fora’s of panels, één-op-één contact als die klant dat wil, dan wel online dan wel offline, maar op elk moment dát je met haar in contact komt moet je haar heel serieus nemen.

Dat is bijna darwinistisch, denk ik, het zullen niet de grootste zijn, het zullen niet de sterkste zijn, of de slimste zijn, maar het zullen wel degenen zijn die zich het beste in die inline wereld hebben kunnen aanpassen. En dat zullen de nieuwe winnaars van de toekomst zijn. En ik neem aan dat de Etamgroep daar weer bij is.

We zijn nu echt een onontgonnen gebied aan het ingaan. En we kunnen heel veel van elkaar leren, want we zullen elkaar toch meer als partners moeten gaan zien dan als concurrenten. En als wij als retailers de armen om elkaar heen slaan, dan kunnen we het weer fantastisch interessant en uitdagend voor koningin, maar zeker ook voor mijn collega’s koning klant maken.”

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.