Interview met Kvik franchisenemer Johan van Es

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

De keukens van Kvik zijn mooi, strak, tijdloos en functioneel. Echt Deens design.  Alles wat je terugziet in de keukens van Kvik zie je ook terug in de formule: geen gedoe, alles lekker duidelijk. Franchisenemer van het eerste uur, Johan van Es van Kvik Leiderdorp, voelt zich vanaf dag één thuis bij Kvik, dat naast keukens ook badkamers en garderobekasten in het assortiment heeft . “Hoe Kvik is, hoe Kvik oogt, hoe Kvik samenwerkt, het past helemaal bij mij.”

Prijs & manier van verkopen

Wie wel eens een keuken heeft gekocht, weet er alles van. Het gevoel dat de keukenverkoper niet naast je staat, maar het onderste uit de kan wil halen. Voor hemzelf. Na een lang proces waar je als koper misschien wel zestig keuzes moet maken – welke kleur, type werkblad, kleur frontje, om er maar een paar te noemen – is het moment daar: de keukenverkoper wil een deal maken. “Als u nu beslist, geef ik u tien procent korting.” Voor een gemiddelde keuken is dat een fors bedrag. Murw  gebeukt door het lange koopproces, is de kans groot dat een koper toestemt. Tijdens de weg naar huis, komen dan vaak de eerste twijfels.

Netto prijzen

Bij Kvik is men wars van deze manier van verkopen. “Het is helemaal niet van deze tijd”, vindt Van Es. “Uiteindelijk krijg je als koper een prijs voorgeschoteld waarin de uit te onderhandelen korting al is verwerkt. Onderhandel je niet goed, dan betaal je een te hoge prijs.” Bij Kvik werken ze liever transparant, met netto prijzen, vertelt Van Es. “Een klant kijkt in de winkel op een scherm gewoon met ons mee, hij ziet hoe een prijs ontstaat. Eerst zijn bijvoorbeeld de kastjes uitgekozen voor duizend euro, dan het werkblad, maar wacht, daar moeten we toch een goedkopere variant voor kiezen, want we willen ook nog de apparatuur en de montage inkopen. Gaandeweg ontstaat op deze manier een keuken die in prijs naadloos aansluit op het budget van de klant.”

 

Product en dienstverlening

Keukens op voorraad

Naast een duidelijke prijsvoering richt Kvik zijn pijlen ook op een betrouwbare serviceverlening. Van Es: “In de regel leveren wij een keuken binnen vier tot zes weken. Dat is ongeveer twee keer zo snel dan gebruikelijk in de branche. Ook proberen we alles in één keer goed te doen. Gaat het een keer mis, dan lossen we het probleem gelijk op.” Het snelle plaatsen van keukens is het gevolg van de strategie van Kvik om producten die op designgebied hot zijn, op voorraad te hebben voor alle 135 winkels in Europa, waaronder dertien in Nederland. “We maken een voorselectie van de best lopende producten; dit is zowel goed voor onze prijs-kwaliteitverhouding als voor onze levertijden”, aldus Van Es.

 

Tevreden gevoel

Een ander voordeel van het maken van een voorselectie is dat het keuzeproces voor de klant makkelijker is, zegt Van Es. “Ze hoeven geen zestig keuzes te maken, maar twintig. Als je dit goed uitlegt, schept dit vertrouwen waardoor je met de klant alle mogelijkheden open kunt bespreken.” Een klant hoeft ook niet gelijk na het eerste gesprek een beslissing te nemen, vertelt Van Es verder. “Als de klant na de eerste ontmoeting de deur uit gaat heeft hij een ontwerp van de keuken gemaakt, een offerte die aansluit op zijn budget én een goed, tevreden gevoel over onze aanpak. De keer daarop wil hij misschien nog wat kleine dingetjes wijzigen omdat hij in de tussentijd erover heeft kunnen nadenken. De verkoop is dan eigenlijk al rond.”

 

Promotie & online

Mond-tot-mond

De transparante prijsvoering, het servicebeleid en de manier van verkopen van Kvik spreekt veel mensen aan. Het gevolg is dat veruit de meeste klanten binnenkomen op aanbeveling van andere klanten. “Mond-tot-mondreclame is de beste reclame die er is”, zegt Van Es hierover. Dit neemt niet weg dat Kvik wel communiceert met haar doelgroepen. Dit doet het bedrijf voornamelijk online: via de website en sociale mediakanalen. Verder verschijnt er zes keer per jaar een brochure en adverteert Kvik regelmatig in woonbladen.

 

Online kopen

Hoewel op dit moment de website van Kvik vooral is bedoeld als online showroom en de werkwijze wordt toegelicht, is het in de toekomst waarschijnlijk ook mogelijk om online je keuken samen te stellen. “Nu kun je op de website veel zien en ervaren”, vertelt Van Es. “En je kunt online een afspraak maken voor in de winkel, maar het gaat ernaartoe dat steeds meer onderdelen van het koopproces online geregeld kunnen worden. Ik denk echter wel dat het persoonlijk contact tussen klant en verkoper altijd blijft bestaan. Al is het maar omdat mensen de keuken die ze willen kopen even in het echt willen zien en aanraken.”

 

Plaats & nieuwe franchisenemers

Elkaar veel gunnen

Na de crisis van de afgelopen jaren zit de keukenbranche weer flink in de lift. Van Es vertelt dat Kvik verder wil groeien in Nederland en op zoek is naar nieuwe franchisenemers, vooral in de Randstad. “Kvik is een leuke, moderne formule met een aantrekkelijke franchiseorganisatie waarin je een hele goede boterham kunt verdienen.” Van Es zelf is franchisenemer bij Kvik sinds 2005. Al snel had hij drie winkels. Toen kwam de crisis. “En toen ging het even wat minder, om het zo maar uit te drukken.” Twee van zijn drie vestigingen verkocht hij terug aan Kvik. Leiderdorp, zijn best lopende winkel, hield hij aan. “Kvik is een formule die je bijstaat, ook als het even wat minder gaat. Ze denken: als het goed gaat met onze franchisenemers, dan gaat het ook goed bij ons. We gunnen elkaar gewoon veel, dat is onze kracht.”

 

Goed gevoel

Een nieuwe franchisenemer heeft bij voorkeur ervaring in de keukenbranche, maar een harde eis is het niet. “Werk je nu bijvoorbeeld bij een andere keukenaanbieder en wil je voortaan op de Kvik-manier werken, dan is dit een leuke kans.” Van Es zelf kwam niet uit de keukenbranche voordat hij met Kvik in zee ging. “Ik was manager in de modebranche en kwam in aanraking met franchisenemers. Toen dacht ik: zij doen veel leuker werk dan ik. Eerst zocht ik naar een formule in de mode, maar ik voelde mij nergens thuis. In mijn zoektocht kwam ik ook Kvik tegen. Ik had meteen het goede gevoel. Het is nu nog steeds een plezier om met dit werk bezig te zijn.”

 

Enkele weetjes

  • Er zijn wereldwijd 135 Kvik-winkels in acht landen en de laatste jaren groeien vooral Noorwegen, Finland, Zweden, Denemarken, België, Nederland en Frankrijk.
  • De beste winkels hebben een omzet van meer dan 7 miljoen EURO met een EBIT van 8-10%.
  • De gemiddelde inkomsten voor een franchisenemer bedroegen afgelopen jaar € 170.000.
  • Vier van de vijf winkels halen het eerste jaar hun economische doelstelling.
  • Een winkel heeft meestal een totaal oppervlak van 500-700 m2, met 300-450 m2 showroom en 200-250 m2 magazijn/werkplaats.
Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3