Dankzij de pandemie boekten de Jumbo-supermarkten een recordomzet. De coronacrisis zorgde ook voor hoge kosten. Dit resulteerde in een noodlottig jaar voor dochterbedrijf La Place. Jumbo heeft besloten deze zelf niet meer uit te baten. Topman Ton van Veen verteld hier meer over tijdens een interview met het NRC handelsblad.
De supermarkten waren een van de weinige in de detailhandel die open mochten blijven tijdens de coronamaatregelen. Een neveneffect van de maatregelen was het veelvuldig thuis koken. Het doen van online boodschappen is tijdens de pandemie ook gegroeid. De omzet van Jumbo op het online vlak is verdubbeld. Mede door deze groei is er een derde distributiecentrum geopend. Dit centrum legt de focus op de bezorging van online bestelde boodschappen.
De supermarktketen heeft nog nooit zo’n hoge omzet gerealiseerd als vorig jaar. Met bijna 9,7 miljard euro is de omzet uit het voorgaande jaar, namelijk 8,4 miljard euro, overtroffen. Uit het jaarverslag van Jumbo Group Holding bleek echter dat het nettoresultaat niet op recordhoogte lag.
Extra kosten
De reden hiervoor is te vinden in de kosten die de pandemie met zich mee bracht en de sluiting van de horeca. Jumbo heeft naast de supermarkten ook een dochterbedrijf. Dit is La Place. De horecaketen moest voor een groot deel van 2020 gesloten blijven. Met in totaal 105 vestigingen zorgde dit voor een omzetterugval van 115 miljoen euro. Ook hebben de verplichte investeringen die de crisis met zich mee bracht gezorgd voor veel extra kosten.
Van deze 105 vestigingen werden er 23 definitief gesloten. Voor 44 andere restaurants werd het gebruik uitbesteed aan de Vermaat Groep. De topman van Jumbo geeft aan nog steeds te willen groeien met La Place. Echter is het zo dat de pandemie er voor zorgde dat ze anders zijn gaan kijken naar hun bedrijfsmodel. Waar de focus eerst lag op het zelf runnen van de La Place vestigingen zou dit nu meer liggen bij het behouden van het merk.
Blijft Jumbo franchisegever van La Place?
“Dat klopt. En dat kan ook gewoon werken, kijk maar naar Plus en vroeger C1000. We zullen eigenaar blijven van het merk en innovatie en de ontwikkeling van recepten houden we ook in eigen hand. Daarvan profiteren ook onze Jumbo-winkels waar we steeds meer vers, goed eten van horecakwaliteit kunnen verkopen.
Wat is jullie doelstelling voor 2021?
“We willen groeien naar 10 miljard euro omzet, maar dat is geen gelopen race. De start van het jaar is goed, maar we hopen voor de samenleving dat de crisis op enig moment toch gaat afvlakken. Bovendien bestond vorig jaar uit 53 weken, dit jaar uit 52. Dat scheelt toch wel 200 miljoen euro aan omzet”, aldus Ton van Veen.