Jumbo snijdt in kosten

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Supermarktketen Jumbo gaat de komende tijd flink snijden in de kosten. De bezorgkosten voor online bestellingen worden verhoogd en daarnaast worden er ook nog 250 banen op het hoofdkantoor geschrapt.

Ondanks de groei die Jumbo heeft doorgemaakt (de ebitda nam toe van 376 naar 400 miljoen, de nettowinst steeg naar 133 miljoen en de omzet was met een miljard gestegen naar 8,4 miljard euro) wordt er toch besloten te snijden in de kosten.

Verhoging bezorgkosten

Jumbo heeft nu officieel de verhoging van de bezorgkosten landelijk doorgevoerd. Jumbo geeft in een reactie aan dat ze de kosten verhogen als reactie op de groeiende kosten. ‘’Het aantal bestellingen via Jumbo.com groeit en zal naar verwachting ook alleen maar blijven toenemen. Daarbij zien we dat de kosten voor de service van het verzamelen van de boodschappen en thuisbezorging ook zijn toegenomen. Om in lijn te blijven met de kosten en ook in de toekomst onze klanten online van boodschappen te voorzien, zijn we genoodzaakt de prijzen voor thuisbezorging en afhalen op een PUP landelijk met gemiddeld €1 te verhogen.’’

250 ontslagen op het hoofdkantoor

Jumbo is van plan om ook flink te snijden in de kosten op het hoofdkantoor, van de 1250 banen verdwijnen er ongeveer 250, er verdwijnen onder meer managementfuncties.

Financieel topman Ton van Veen verteld hierover: ‘Als je hard wilt groeien, dan heb je de neiging het hoofdkantoor ook hard mee te laten groeien. We kijken nu in hoeverre we ons hoofdkantoor slagvaardiger, sneller en wendbaarder kunnen maken. Verder denken we te kunnen besparen door gebruik te maken van automatisering en data-analyse. En een aantal activiteiten kunnen we wellicht outsourcen.”

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


skyscraper-banner-website
franchise-season-art-class