Keukenbranche raakt weer aan de kook

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

omzet-keukenbranche

Omzetten stijgen; aantal vestigingen groeit weer

Het gaat weer goed in de sanitair- en keukenbranche. Na jaren van neergang en krimp nemen de omzetten flink toe. 2015 lijkt een topjaar te worden. In de eerste helft van 2015 steeg de omzet in de keukenbranche met maar liefst 17 procent, volgens de Kwartaalmonitor Detailhandel van het CBS van september 2015.

Sinds 2008 zat de verkoop jarenlang in een dal, door de economische crisis en het gedaalde consumentenvertrouwen. Net als bij woonwinkels is ook de omzet in sanitair- en keukenzaken voor een deel afhankelijk van de woningmarkt. En daar zat de laatste jaren flink de klad in. De huizenverkoop is door de economische crisis ingestort, waardoor de vraag naar nieuwe keukens en nieuw sanitair ook flink afnam.

‘Alleen de besten’

In de woonbranche (waar wel omzetverliezen tot 30% per jaar geleden werden) was de malaise nog groter dan in de non-foodsector als geheel (-20% per jaar). “In 2008 begon de recessie, toen kwam de keukenmarkt zwaar onder druk te staan”, vertelt Marco van den Bosch, country manager van Kvik Nederland. De Deense keuken- en sanitairformule Kvik is sinds 10 jaar actief op de Nederlandse markt. “En dat zagen we ook in de cijfers. De koopbereidheid zakte in en de omzetten daalden stevig.” “In die jaren was de keukenmarkt echt een topcompetitie; alleen de besten bleven over”, karakteriseert Van den Bosch: “In jaren van hoogconjunctuur kan iedereen verkopen. In slechte marktomstandigheden wordt het weer een vak. Als je dan kunt blijven verkopen, dan is dat een bevestiging dat je goed bezig bent.”

Verdwijnen winkels

Het inzakken van de markt betekende niet alleen een daling van de omzetten, maar ook het verdwijnen van een flink aantal winkels. Waren er in 2008 nog ruim 1100 keukenwinkels, in 2012 waren het er nog maar 968. Waarmee de ‘magische grens’ van 1000 vestigingen doorbroken werd. Het CBS berekent dat er in 2014 16% minder keukenwinkels zijn dan in 2008.

Zonder formule

Belangenorganisatie CBW Mitex stelt dat veel zogeheten ‘papa- en mama-keukenzaken’ verdwenen zijn. “Ondernemers zonder formule waarin al jaren nauwelijks wordt geïnvesteerd in uitstraling, assortiment, samen-werking en personeel”, aldus de organisatie.

Groei in verkoop

Sinds vorig jaar zit er weer groei in het aantal verkochte keukens, merkt ook Kvik. “2014 was een prima jaar en 2015 is nog beter”, stelt Van den Bosch. Dit jaar is het aantal verkochte keukens met 8% gestegen ten opzichte van 2014.

Verhuisbewegingen

Waar tot nu toe de groei vooral zat in keukenrenovatie, neemt nu het aantal verhuisbewegingen weer toe. “Veel mensen die verhuizen, gaan kijken naar een nieuwe keuken. Binnen de woonbranche zijn het de keukens en de vloeren die nu weer prima verkoopcijfers laten zien”, aldus Van den Bosch.

3 vestigingen per jaar

Kvik ziet de komende jaren met plezier tegemoet. Er zijn nu 12 Kvik-winkels in Nederland, waarvan er 10 in handen zijn van een franchisenemer. De twee ‘eigen’ vestigingen staan ook op de nominatie om in franchise gegeven te worden. De formule wil de komende jaren per jaar 3 nieuwe vestigingen openen. In 2016 komt er een Kvik in Amsterdam-Zuidoost, Amersfoort en Rotterdam-Noord. Van den Bosch: “Succes is timing. Als je kijkt naar de marktomstandigheden is dit een goed moment om als ondernemer in te stappen. Na jaren van windstilte hebben we als branche en als formule nu de wind in de zeilen.”

kvik

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3