Een keuken is tegenwoordig meer dan een verzameling kasten, een werkblad en wat apparatuur. In onze huizen speelt de keuken steeds meer een centrale rol. Precies daarom is er een grote behoefte aan keukenspeciaalzaken waar advies en service voorop staat. De formule KeukenCoach voorziet in die behoefte en wil daarmee heel Nederland veroveren.
“Onze cultuur is anders dan die van de meeste keukenspeciaalzaken”, vertelt Roel Oostra, franchisegever van KeukenCoach. “Wij zien onszelf niet als een ‘keukenboer’ maar als een serviceorganisatie. Het gaat om dienstverlening en advisering. Dat zie je dus ook terug in onze naam KeukenCoach. Denk aan een moderne vorm van de ouderwetse keukenspeciaalzaak, met een ondernemer die het ultieme maatwerk levert.”
KeukenCoach is een zusterformule van I-KOOK, beide formules vallen onder de paraplu van Keukenspectrum Groep.
Volgens Oostra is er een grote behoefte aan keukenleveranciers die met de klant meedenken. Of liever nog: vooruitdenken. “Het product keuken heeft een enorme brede insteek. De trend is dat de keuken steeds meer het hart van het huis is, mensen neigen er meer geld aan uit te geven. Keukens zijn complexer geworden. Neem alleen de kraan: vroeger kwam er alleen water uit, nu verkoop je een 6-in-1-kraan van 4.000 euro.”
“Als keukenleverancier word je vaak pas aan het eind van de rit betrokken. Bij een verbouwing of renovatie krijgt de klant allemaal deeladviezen. De klant heeft behoefte aan iemand die de regie neemt en alles overziet. Als je dat voor de klanten kunt doen, hangen ze aan je lippen.”
Je moet als keukenexpert verder kijken dan alleen de keuze voor frontjes of het type werkblad. “Je moet ook kunnen denken over de vloer, wanden, bekleding en meubilair”, weet Oostra. “Het helpt dus als je verstand hebt van het bouwproces, maar ook van interieurdesign. Dat onderscheidt ons van andere formules. Hoe meer je verstand hebt van het proces in de volle breedte, hoe meer omzet je gaat maken. Dat vraagt veel van de communicatieve vaardigheden van de ondernemer, je moet relaties kunnen aangaan met allerlei typen klanten.”
KeukenCoach heeft op dit moment 5 vestigingen (Amsterdam, Rotterdam en Amersfoort, Utrecht en Eindhoven). “Wij willen in eerste instantie aanwezig zijn op de grote en bekende meubelboulevards. Zo bouwen we het merk. Daarna mikken we juist meer op het lokale, denk aan gewortelde ondernemers in of rondom kernen met 15.000 koopwoningen. Het begint met het vinden van de juiste ondernemer, de locatie volgt dan vaak vanzelf. Die ondernemer moet lokaal heel sterk geworteld zijn en dienstverlening aan zijn klanten in zijn vingers hebben.”