“Koffie verbindt”, nu al 25 jaar met Fortune Coffee

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Een kroonjaar in coronatijd? Bij ons is het zo; wij bestaan dit jaar 25 jaar! Een kwart eeuw dat we de mkb-ondernemers in Nederland voorzien van koffieautomaten, goede koffie en persoonlijke service. En dat zijn heel wat kopjes koffie! Maar, het had ook boter kunnen zijn, of tandpasta…
Boterboeren

In 1996 nam Ton van der Tang, algemeen directeur van Fortune Coffee, het bedrijf Mimatic van zijn vader over samen met zijn compagnon Gert Breman. Een bedrijf dat al koffie en koffieautomaten aan het midden- en kleinbedrijf leverde. Die keus voor koffie was overigens vrij toevallig. “In Zoetermeer waren veel boterboeren, ook in mijn familie,” vertelt Ton “maar de markt veranderde en mijn vader startte een groothandel in boter, koffie, frisdrank en snoep. Toen hij rond ’88 een bedrijf in koffie kon kopen, vroeg m’n vader of ik dat wilde. Ik zag dat wel zitten; koffie is een product waarmee ik klantrelaties kan opbouwen.” Mimatic werd dus gekocht en Ton zorgde dat hij z’n school afmaakte en z’n rijbewijs haalde.

Franchise met Fortune warme dranken

Na de overname werd bedacht hoe ze verder gingen. En werd de basis voor het huidige Fortune gelegd doordat er een producttak bij kwam die ‘Fortune warme dranken’ heette. In 2000 besloten Ton en Gert van de handelsorganisatie die het nog was, een franchiseorganisatie te maken met de naam Fortune Hot Drinks.

Alles anders

Nog steeds verkochten ze koffie, thee, soepen, cacao en koffieautomaten aan het mkb. En toch veranderde vanaf 2000 alles. Als franchisegever werd veel meer ondersteuning naar de ondernemers verwacht. En met een huisstijl die voor het eerst ontwikkeld werd, kreeg de nieuwe formule voor het eerst een consistente uitstraling.

Relaties opbouwen met een kop koffie

Gaandeweg ontwikkelde Fortune z’n eigen identiteit; persoonlijk, eerlijk en die van verbinder via koffie. Iets dat bij Ton al duidelijk was toen zijn vader voor het eerst over het koffiebedrijf sprak. In gesprek gaan met klanten, een relatie opbouwen en regelmatig contact hebben. Dat doet hij graag zelf, maar wil daar ook anderen in faciliteren. En hoe kan dat nu beter dan met een goede kop koffie, waardoor elk gesprek makkelijker verloopt?

Franchise Troffee 2007

Met themadagen, trainingen en interne communicatie werden, en worden, de franchisenemers die elk in een eigen regio opereren steeds weer doordrongen van het Fortune-concept. En met succes. Fortune won de Franchise Troffee 2007 voor bedrijven jonger dan 10 jaar. Een eervolle plek naast de HEMA die het dat jaar won voor franchiseformules ouder dan 10 jaar.

Van aardappelloods naar nieuw pand

Meer hoogtepunten volgden zoals de verhuizing naar het huidige pand in 2010. Ton was Fortune begonnen vanuit de kelder in zijn eigen huis en een aardappelloods daarnaast. Nu groeien we zelfs al uit het huidige pand en hopen volgend jaar een nieuw pand erbij te betrekken. Andere veranderingen waren in 2012 toen voormalig compagnon Gert afscheid nam en in 2013 toen de naam veranderde naar het huidige Fortune Coffee.

Eerlijke koffie en maatschappelijk verantwoord ondernemen

Wie Fortune kent, weet dat we kiezen voor ‘eerlijke koffie’, MVO en duurzaamheid. Al voordat deze thema’s hip and happening waren, maakten wij keuzes omdat dit goed is voor een ander, voor de toekomst of voor de wereld om ons heen. Ton: “Als je het zelf goed hebt, dan wil je dat delen. En dat doen we dus ook bij Fortune. Daarom kozen we al vrij vroeg voor zonnepanelen, zonder dat we wisten of het rendabel zou zijn. Maar ik vind het belangrijk om te zorgen voor hierna.” Met duurzame keuzes dus, verantwoorde koffie en door te helpen waar kan. Zoals in Oeganda met ons project waar we ook in 2010 mee zijn begonnen en waardoor nu al vele gezinnen hun eigen inkomen verdienen.

Fortune’s DNA

Niet alleen duurzaam en maatschappelijk verantwoord kenmerkt Fortune, ook onze persoonlijke aanpak is typisch voor hoe klanten ons meemaken. En dat is geen toeval. Alles wat we doen, wordt getoetst aan een paar heldere kernwaarden:

  • Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden
  • Wees dankbaar voor wat we gekregen hebben
  • Ons woord is ons woord
  • Groeien door te geven

“Voor mij vormt dit de basis van eerlijk en goed zakendoen. Als je daaraan trouw blijft, gaat het ook goed met de organisatie, met de klanten en het is goed voor later.” Vanuit zijn eigen levensvisie heeft Ton deze kernwaarden zo in de gehele organisatie laten doorsijpelen, dat we het nu gerust het DNA van Fortune Coffee kunnen noemen.

Klaar voor de toekomst

25 jaar is een mooie periode, maar we zijn nog lang niet klaar! Ton heeft nog veel wensen: “We verdubbelen in capaciteit met straks de nieuwbouw erbij, we ontwikkelen nog steeds mooie, nieuwe producten en initiatieven en er komt een ruim experience-centrum waar we klanten nog meer de koffiebeleving kunnen laten ervaren. Ook werkt een van mijn zoons al op een vestiging en een dochter wil ook in de organisatie. We maken ons dus klaar voor de toekomst en de volgende generatie.”

Ondernemen? Doe het met passie!

Van 2 medewerkers naar een organisatie met 140 mensen, 26 vestigingen, 80 bedrijfsauto’s, ruim 12.000 klanten en een omzet van € 25 miljoen. Ton: “Ik ben hier heel dankbaar voor, dat we dit met elkaar hebben kunnen bereiken.” En of hij nog een tip heeft voor nieuwe ondernemers? “Wat je ook doet, doe het met passie en een drive. Kies voor iets dat bij jou past en doe het op een manier die bij jou past.”

Ontvang gratis meer informatie over franchisen bij Fortune Coffee!

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.