Krachtenbundeling franchisenemers sleutel tot succes

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Dat veel franchiseorganisaties moeilijke tijden doormaken is algemeen bekend, desondanks is het franchisemodel gemiddeld genomen nog steeds succesvoller dan filiaalbedrijven. Uit het vandaag verschenen rapport van het ING Economisch Bureau Krachtenbundeling franchisenemers sleutel tot succes blijkt echter wel dat de afzetontwikkeling van de belangrijkste franchisesectoren ver achter liggen op het niveau van de economie als geheel.

De grootste franchisesectoren (detailhandel, horeca en zakelijke dienstverlening) zijn nog altijd niet over de klap van de economische crisis heen. Veel inspanning van zowel franchisenemer als franchisegever is dan ook vereist om succesvol te blijven.

Doordat de omzetten al geruime tijd onder druk staan, vragen franchisenemers zich steeds vaker of de marges binnen de organisatie wel eerlijk worden verdeeld. Daarnaast ontstaan interne discussies over de manier waarop de franchiseorganisatie omgaat met grote strategiewijzigingen, bijvoorbeeld over het creëren van een verdienmodel met e-commerce. Waar volwassen formules lang op zoek waren naar een antwoord op de opkomst van onlineverkopen, ontwikkelden nieuwkomers juist nieuwe businessmodellen. ‘Franchise kan als bedrijfsmodel de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen van de formule beperken, doordat de aangesloten zelfstandige ondernemers allemaal overtuigd moeten zijn van een strategiewijziging,’ schetst ING.

Het blijft een uitdaging om te werken aan een transparante en gelijkwaardige samenwerking tussen franchisegevers en –nemers en tussen franchiseondernemers onderling. Franchiseconstructies functioneren het beste wanneer er sprake is van een ‘constructieve samenwerking die over en weer stimulerend werkt’, aldus het rapport. Een heldere communicatie, duidelijke afspraken en taakverdeling en een gezamenlijke visie op de lange termijn zijn onmisbare onderdelen van een goede samenwerking. Daarbij moeten de franchisenemers en –gevers een duidelijk voordeel ondervinden van de samenwerking, maar ook tijdig afscheid nemen wanneer de voordelen van een samenwerking niet opwegen tegen de nadelen, stelt de bank.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

  • Peter van Seleger

    Het klopt wel dat veel franchiseformules het moeilijk hebben maar veelal wordt het ze ook moeilijk gemaakt door instanties die zulke mooie trends en rapporten schrijven, niet waar?

    Reply

  • Ton Primus

    Indien individuele belangen in 1 visie gevangen worden en als een gemeenschappelijke centrale visie op de toekomst wordt omarmd door alle betrokkenen, dan kan elke formule slagen.
    Het verschil met werken voor een bedrijf waar individuele competenties ook in een gemeenschappelijk belang wordt gevangen als een gemeenschappelijke ambitie, is er alleen kwaa beleving, maar zou het niet moeten zijn.
    in beide gevallen is het werken onder één dak en bij de Franchise formule dient de (Franchise) ondernemer zich opnieuw weer aan te passen aan het gemeenschappelijke concept en dat vergt opnieuw weer flexibiliteit van de ondernemersgeest, het keurslijf wordt gevreesd en dat is de valkuil van het succes. Samen maakt alles eenvoudiger.

    Reply

  • Piet Huijber

    Franchise belooft veel, maar is veelal erg gunstig voor franchisegever en dit ten koste van de franchisenemer. De franchisenemer koestert veelal te hoge verwachtingen aangaande de acquisitie… verwachtingen die hij/ zij toch echt zelf zal moeten inlossen. De vraag is vervolgens… wat is de toegevoegde waarde van de franchise?

    Reply

    • Kees Buitendorp

      Beste heer Huijber,

      Een nogal kortzichtige visie, denkt u niet? Als franchise echt zo’n ‘rot ei’ in de ondernemerswereld was geweest, zouden er nu niet al honderden franchisenemers goed rijk zijn geworden door exploitatie van een formule. Het blijft een wereld van ondernemen, en toeschouwers hebben veelal de notie dat de franchisegever de -nemer bij het handje moet nemen.

      Iedere ondernemer met een zekere bewijsdrift hebben. En ‘met de beschuldigende vinger wijzen’ moet geen plek hebben in een dergelijke visie.

      Uw vraag is overigens vrij eenvoudig te beantwoorden; De toegevoegde waarde van franchise zit hem in het collectieve voordeel welke beide partijen genieten. Ondernemers kunnen gebruik maken van een bewezen concept om hun eigen dromen te verwezenlijken.

      Reply

      • Theo van Dalen

        Als het de franchisenemer goed gaat, dan denkt hij dat het door zijn fantastische ondernemerskwaliteiten gaat. En als het de franchisenemer minder gaat, dan wijt hij dat aan de franchisegever.

        Deze visie van zeer middelmatige ondernemers is een groot gevaar voor ieder franchiseconcept.

        Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3