Leegloop bij Runnersworld?

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Bijna de helft van de franchisenemers heeft geen vertrouwen in het nieuwe concept Runners World 2.0 en is niet van plan in de ombouw te investeren. Van de 24 franchisenemers van de keten hebber er 11 aangegeven weg te willen. Zij willen een nieuwe keten oprichten: RunX. Deze groep vertegenwoordigt naar eigen zeggen 43% van de omzet. De vertrekkende franchisenemers vinden dat de formule Runnersworld hen te weinig rendement oplevert en dat zij te weinig vrijheid krijgen om naar eigen inzicht te ondernemen. Dit vertelden de betrokken franchisenemers aan het FD.

In 2012 stapt ook al een deel van de franchisenemers uit de formule en gingen verder als Lopers Company. Ook Run2Day en De Hardloopwinkel zijn opgezet door voormalige ondernemers van Runnersworld.

Nieuw concept Runnersworld

Dit nieuws komt op het moment dat Runnersworld de formule drastisch op de schop wil nemen. In Amsterdam werd onlangs de eerste winkel geopend in de nieuwe stijl Runners World 2.0. Volgens de krant hebben franchisenemers geen vertrouwen in het nieuwe concept willen ze er daarom niet in investeren. ‘De ombouw kost je anderhalve ton, en omdat je winkel ook een paar weken dicht moet, ben je er zo twee ton aan kwijt’, zegt een van hen.

Opstappende franchisenemers vinden dat zij onvoldoende ruimte krijgen zich te onderscheiden als hardloopspecialist. Zij vinden dat ze ‘maar een beetje mee moeten doen’ met Intersport, sinds deze sportketen onderdeel werd van Euretco. Zij geven aan dat franchisenemers van Runnersworld alleen maar kunnen kiezen uit schoenen die Euretco inkoopt voor Intersport. ‘Wij kunnen te weinig speciale loopschoenen in ons assortiment opnemen, terwijl dat juist onze onderscheidende waarde zou moeten zijn’, zegt een franchisenemer.

Runnersworld speelt in op veranderende markt

Runnersworld heeft de ambitie een landelijke dekking te realiseren van 35 winkels. Volgens moederbedrijf Euretco komt de toekomst van Runnersworld niet in gevaar na het vertrek van bijna de helft van de franchisenemers. ‘Voor de ontwikkeling van de formule maakt het niet veel uit’, reageert Jan Willem Juffer, directeur Sport bij Euretco.

Jan Willem Juffer erkent dat de afgelopen jaren verschillende veranderingen hebben plaatsgevonden door de veranderende markt voor sportschoenen. ‘Een jaar of vijf, zes geleden waren er veel formules op de markt voor sportschoenen’, legt hij uit. ‘Het was vooral een nationale competitie, maar retail verandert razendsnel en er zijn veel internationale merken bijgekomen.’ De komst van deze internationale spelers dwingt Euretco efficiënter te werken. Veranderingen gebeuren wel in samenspraak met franchisenemers. ‘Maar sommigen voelen zich er minder goed bij. Dat betreuren we.’

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3