‘Geluksmomenten creëert Leonidas voor iedereen’
CEO Philippe de Selliers is trots en blij dat het netwerk van het familiebedrijf, ondanks de coronacrisis, in stand is gebleven en belangrijker nog, dat alle medewerkers aan boord zijn gehouden. “Als het niet goed gaat met onze mensen en ons netwerk, gaat het met Leonidas niet goed.” Nu de coronacrisis bijna achter de rug is, wil de franchiseformule zich gaan focussen op het uitbreiden van het aantal vestigingen in Nederland. Volgens de Selliers telt Nederland nog relatief weinig Leonidas vestigingen. De CEO ziet veel kansen om hier de komende jaren verandering in te brengen.
De resultaten van Leonidas in het boekjaar dat van juli tot juni loopt, zijn positief, ondanks dat de winst in 2020 daalde. “We zijn financieel gezond,” vertelt de Selliers. “De maanden waarin de landen waarin wij actief zijn in verschillende lockdowns zaten, waren moeilijk. We zijn alweer terug op hetzelfde omzetniveau als voor de crisis en dat in een omgeving die niet eenvoudig is. Het was vooral lastig voor onze travelretail-locaties op vliegvelden en winkelpunten in de grote toeristische steden. Zij hebben flink te lijden gehad onder de afgenomen toeristenstroom.”
Deze mooie resultaten wist Leonidas te bereiken door razendsnel te schakelen, door de invoering van thuiswerken en door processen te versimpelen om zo slimmer en efficiënter te gaan werken. “Daar zijn ook veel onnodige kosten mee verdwenen,” zegt de Selliers.
Netwerk stabiel en mensen aan boord
Zijn twee grootste wapenfeiten vindt de Selliers toch wel dat het netwerk van winkeliers, de winkelpunten wereldwijd van het familiebedrijf, stabiel is gebleven. “We hebben iedereen aan boord weten te houden en zeer weinig faillissementen gehad. We hebben er dan ook alles aan gedaan om onze ondernemers te helpen, hetzij met advies, of soms met gratis producten. Voor mij is dat geheel logisch: als het niet goed gaat met onze winkeliers en het netwerk gaat het met heel Leonidas niet goed. Daarnaast wisten we dat ook deze crisis ooit achter ons zou komen te liggen. Op dat moment hebben we dus al ons talent nodig om snel op te kunnen schalen en kolen op het vuur te leggen om weer in ons ritme te komen.”
Nederland groeiland
In Nederland heeft Leonidas 200 winkels, het merendeel shop-in-shop. Philippe de Selliers ziet Nederland, na een geslaagde expansie in Frankrijk, als groeiland. “Nederland telt nog weinig Leonidas-speciaalzaken en daar willen we de komende jaren verandering in brengen. België heeft 400 winkels, die het allemaal erg goed doen. De Nederlandse markt is groter, er is daarom nog ruimte genoeg voor groei. We hebben momenteel twee eigen speciaalzaken in Nederland (in Rotterdam en Utrecht) en meer dan voldoende capaciteit in onze fabriek in Anderlecht dus de schaal om nog meer speciaalzaken te openen, is aanwezig. We kunnen ons netwerk verder verbeteren en richten ons bijvoorbeeld sterk op het uniformiseren hiervan, zodat we elke consument in Nederland dezelfde kwalitatieve winkelervaring kunnen bieden in al onze winkels. Daarnaast zien we graag dat onze shop-in-shops gevestigd zijn op punten die goed bij elkaar aansluiten. Een chocolatier bij een koffiezaak is bijvoorbeeld een goede combinatie, maar bij een bouwmarkt dan weer niet.”
Historie Leonidas
Leonidas heeft een rijke historie. Zo bestaat de formule al ruim 100 jaar. Leonidas Kestekides, een getalenteerde Griekse chocolatier, vestigde zich in 1913 in België met zijn eerste tearoom in Gent waar hij een breed scala aan bonbons aanbood. Inmiddels is het familiebedrijf vier generaties Kestekides verder en heeft Leonidas wereldwijd meer dan 1.300 winkels. De bonbons van Leonidas worden gemaakt uit 100% pure cacaoboter, met verse ingrediënten en 100% Belgische chocolade. Consumenten hebben de keuze uit meer dan 100 soorten.