Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Leonidas ziet volop kansen voor gelukkige ondernemers

24 januari 2025

Natuurlijk is het belangrijk dat je als ondernemer bij het wereldberoemde chocolademerk Leonidas commercieel succesvol bent. Maar er is iets dat nog belangrijker is, en waar het succes direct uit voortvloeit. “We willen geluksmomenten creëren voor iedereen”, aldus Chantal Goossens, Global Sales Director van Leonidas. “Voor onze klanten en ook voor onze partners. We zijn een familiebedrijf en beschouwen onze franchisenemers ook als deel van de familie.”

Leonidas werd meer dan 100 jaar geleden opgericht door Leonidas Kestekides met één duidelijke visie: de luxe van chocolade toegankelijk maken voor iedereen. “En dat willen we nog altijd,” zegt Goossens. “We vinden het belangrijk dat klanten kunnen kiezen uit ons uitgebreide assortiment van 120 bonbons, en dat tegen een aantrekkelijke prijs. Onze ondernemers kennen het volledige assortiment, maar zijn ook echte ambassadeurs van kwaliteit en versheid. Altijd met een positieve houding en een vriendelijke glimlach.”

Ook bij het werven van nieuwe ondernemers staat dat menselijke aspect voorop. “Als een ondernemer zich bij ons meldt, is de eerste stap een kennismakingsgesprek. Daarin kijken we of er een match is. Het gesprek gaat twee richtingen uit: van beide kanten moet er een goed gevoel zijn. Als je zelf gelukkig bent, kun je pas geluksmomenten voor anderen creëren. Wij en de ondernemers willen beide succesvol zijn: als zij winnen, winnen wij ook.”

Leonidas biedt uitgebreide begeleiding

Leonidas hanteert een unieke aanpak als het gaat om franchising. “We geven onze ondernemers veel vrijheid,” legt Goossens uit. “Bij ons zijn er geen instapkosten. Onze franchisenemers noemen we licentienemers, en zij betalen geen entreefee of royalties. Het is echt een partnerschap, waarbij we samen verantwoordelijk zijn voor het succes.”

Als alle lichten op groen staan voor een samenwerking, gaat de ondernemer een businessplan maken, waarbij Leonidas hulp en coaching kan bieden. Samen wordt er besproken wat voor soort vestiging het wordt, en wordt er een locatie gezocht. Goossens: “En de ondernemers krijgen bij ons een gratis opleiding. Ze hebben toegang tot e-learnings van de Leonidas academy én komen hier in België drie dagen training volgen. Onderdeel is een stage in het atelier met onze Maitre Chocolatier. Daarna lopen ze ook in een winkel drie dagen mee.”

Het is natuurlijk belangrijk dat je de producten van binnen en buiten kent. “Hoe ze gemaakt worden, waar onze chocolade vandaan komt. Al onze bonbons zijn gemaakt met 100% duurzame chocolade. We hebben ook vegan chocolade geïntroduceerd. Dat moet je allemaal weten. Net als het beheren en inpakken van de bonbons. Daarnaast ondersteunen we natuurlijk bij het inrichten van de winkel en het plaatsen van de eerste bestellingen.”

Nieuwe concepten voor de traditionele bonbon

Wie België bezoekt, zal het vast zijn opgevallen: bijna alle Leonidas- winkels daar zijn volledig ingerichte speciaalzaken. In Nederland is dat anders. Hier kiezen de meeste franchisenemers voor een ‘shop-in-shop’- concept. Daarnaast zien we steeds meer ‘chocolate cafes verschijnen, waar je naast koffie, thee en broodjes natuurlijk ook volop kunt genieten van chocolade.

“Een standaard winkel is een speciaalzaak van 40 tot 50 m², met een toog en vitrines waar we chocolade verkopen,” vertelt Chantal Goossens. “Het chocolate café is ons nieuwste concept. In Frankrijk is de helft van onze nieuwe winkels een chocolate café, en in Nederland willen we ook die kant op.”

In ons land heeft Leonidas nu 120 winkelpunten waarvan er 100 ‘shop- in-shop’ zijn en 4 chocolate café’s. Goossens: “Dat is een heel sterk concept. Onze producten zijn gebonden aan seizoenen, tussen juni en september verkoop je minder bonbons. Het café-concept laat onze franchisenemers toe om het hele jaar goede zaken te kunnen doen. Bij de koffie serveren we een gratis bonbon, wat klanten vaak inspireert om een doosje mee naar huis te nemen.”

“In Nederland is het kopen van bonbons toch minder een traditie dan in België. Daarom is het moeilijker om een echte speciaalzaak rendabel te maken. Maar met de andere concepten is er volop ruimte voor groei”, zegt Goossens. “Ons doel is om op termijn 200 tot 250 winkelpunten te hebben. We hebben een ‘wittevlekkenplan’, maar eigenlijk is er in heel Nederland nog ruimte voor uitbreiding. Zo openen we nooit een winkel vlakbij een bestaande winkel. In het belang van onze huidige ondernemers vermijden we elke vorm van kannibalisatie.”

“De belangrijkste eigenschap waar we naar kijken bij nieuwe ondernemers is een sterke motivatie om met ons samen te werken,” zegt Goossens. “Ze moeten er plezier in hebben, enthousiast zijn en geluk halen uit wat ze doen. Met die instelling, een goede locatie en de ondersteuning die wij bieden, is succes bijna gegarandeerd. Leonidas bestaat inmiddels 110 jaar, en zolang mensen van chocolade houden, zullen wij er voor hen zijn.”

Ontvang gratis meer informatie over Leonidas

"*" geeft vereiste velden aan

Aanhef

Meer informatie over franchisen bij

Leonidas

×