Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Less is more in de logistiek

“Onze klanten optimaal ontzorgen en tegelijkertijd onze CO2-footprint tot een minimum reduceren!”, is het eerste wat Bas Wouters roept als we hem vragen welke ontwikkelingen momenteel actueel zijn in de logistiek. Wouters is Manager Supply Chain Development bij Lekkerland en in deze rol verantwoordelijk voor het coördineren en optimaliseren van de gehele logistieke keten van de fullservicegroothandel. “Slimme technieken en praktische oplossingen helpen daar zeker bij.”

Continue routeoptimalisatie

Lekkerland is specialist in on-the-go consumptie en is dagelijks onderweg om alle goederen met één stop bij hun klanten te leveren. “Om soepel mee te kunnen blijven bewegen met de veranderingen in de markt en de wensen van onze klanten, optimaliseren we onze routes continu. Dankzij ons zelf ontwikkelde multitemperatuurvoertuig met hierop een intelligent koelsysteem vervoeren we producten van verschillende leveranciers op verschillende temperaturen in één vrachtwagen. Deze onestop-strategie is heel prettig voor onze klanten: zij kunnen zich daardoor focussen op hun eigen klanten, producten of diensten. Bovendien vermindert het de CO₂-uitstoot, omdat we minder kilometers hoeven te rijden”, vertelt Wouters.

Efficiëntie en verduurzaming

Lekkerland coacht haar eigen chauffeurs op hun rijgedrag, zodat ze tijdens hun ritten zo min mogelijk CO2 uitstoten. Daarnaast zoeken ze samen met hun leveranciers en klanten altijd naar oplossingen binnen de keten, die zorgen voor meer efficiëntie en verduurzaming. “Een mooi voorbeeld hiervan is onze backhaul-logistiek. Als we na een levering bij de klant weer terugrijden, dan vullen we onze lege rolcontainers met gebruikt karton, papier en folie, zodat we dit direct kunnen inzamelen en recyclen”, legt Wouters enthousiast uit. “Ook halen we onderweg goederen op bij onze leveranciers. Voor alle partijen is dit natuurlijk een win-winsituatie: tijd- en kostenbesparing, zonder extra CO₂ uit te stoten.”

Bereikbaarheid stadscentra

Sinds 1 januari 2025 hebben 14 steden zero-emissiezones voor vracht- en bestelauto’s ingevoerd. Wouters: “Om in de stadscentra te kunnen blijven leveren, gaan we de komende jaren een deel van ons wagenpark vervangen door elektrische vrachtwagens. Daarom zijn we nu al volop aan het testen met de Mercedes e-Actros, de e-Scania en Iveco Daily. Om de energietransitie zo goed mogelijk te ondersteunen, sluiten we regelmatig aan bij adviesbijeenkomsten van de gemeente. Wij toetsen dan of nieuwe voorstellen ook praktisch haalbaar zijn.

×