Bij Lincherie bleven veel franchiseboetieks grotendeels gewoon geopend en waren het voornamelijk de eigen boetieks die tijdelijk gesloten waren. Hoe gaat Lincherie om met de coronacrisis? De Nationale Franchise Gids zocht het uit in een interview met Geertje van Helvoort, formulemanager bij Lincherie.
“We merkten al snel dat de bezoekers wegbleven uit de winkelstraten wat resulteerde in lagere omzetten, gelukkig trekt dit snel aan, inmiddels zijn de omzetten alweer gelijk aan vorig jaar”, vertelde Geertje van Helvoort. Het voorjaar is voor Lincherie een belangrijke periode voor verkoop, want normaliter wordt er nu erg veel badkleding verkocht. De eerste weken na de komst van het coronavirus was ook de online verkoop lager dan gewoonlijk. Mensen bestelden weinig badkleding, omdat er veel onzekerheid was over hun vakantieplannen. Later kwam de verkoop van lingerie wel weer op gang en nu het mooier weer wordt, krijgt ook de verkoop van de badkleding weer een boost.
Samenwerkend ondernemen
Een voordeel van het werken met franchisenemers is de creativiteit van de ondernemers. Zo kwam een franchisenemer in Oud-Beijerland met een goed idee. Lincherie werkt met dubbele paskamers om zo de privacy beter te kunnen waarborgen. De medewerker kan het eerste gordijn achter zich dichtdoen, waarna de klant het tweede gordijn kan openen zonder dat de andere mensen in de boetiek de klant kunnen zien. Het idee van de franchisenemer was om dit tweede gordijn te vervangen door een transparant gordijn, zodat je ook op veilige afstand met de klant mee kunt kijken. Hier worden twee gaten in gemaakt, zodat je met handschoenen aan de klant kunt helpen met het bijstellen of op maat maken van de producten.
Denken in oplossingen
Hiernaast wordt er veel gebruik gemaakt van Facetime, zodat klanten kunnen zien wat er in de boetiek hangt. Dan kan dit opgestuurd worden naar de klant en kan de klant zelfs opnieuw facetimen om de medewerkers te laten beoordelen of alles goed past. Voor de klanten die wel naar de boetieks komen, is het nog steeds mogelijk om te meten en de juiste pasvorm te bepalen. Dit kan door gebruik van de 3-D spiegel, welke exclusief ontwikkeld is voor Lincherie. Door de komst van de 3D-scanspiegel wordt het kiezen van de juiste maat eenvoudig. De spiegel maakt in één minuut 140 metingen van het bovenlichaam en vertaalt dit door naar de maat. De spiegel geeft ook aan hoe verschillende merken vallen. Ook kunnen er foto’s gemaakt worden om makkelijk verschillende bh’s te vergelijken. Enkel de Shape-ID van de klant wordt opgeslagen, beelden worden direct verwijderd zodat de privacy gewaarborgd blijft. Deze initiatieven makrn dat klanten alsnog veilig kunnen shoppen tijdens de corona-periode.