Loyale partners, duurzame relatie

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

maks-column

De kracht van samenwerken

Wij geloven heilig in de kracht van samenwerken. Door de lokale kennis van de franchisenemers te koppelen aan de expertise van de formule en door het bereik van de formule te combineren met locatie specifieke kansen, ontstaat een wisselwerking die tot groot succes leidt. Hoe beter de wisselwerking, hoe groter het succes.

Toch is de inzet van een professioneel klantenloyaliteitsprogramma met een klantenkaart en/of een cadeaukaart een kennisterrein waar niet iedereen voldoende ervaring in heeft. Met name in het uiteindelijk benutten van de schat aan informatie die een goed klantenloyaliteitsprogramma oplevert slaan veel ondernemers de plank volledig mis. Waarna dergelijke programma’s een stille dood sterven. Dat is jammer en onnodig. Immers, die zorg neemt mijn bedrijf al ruim tien jaar voor honderden ondernemers uit handen.

In de afgelopen jaren zijn wij interessante partnerschappen met formules en collectieven gestart om hands-on te helpen bij het opzetten en uitbreiden van loyaliteits-systemen. Ik neem even als voorbeeld de ijssalons van Luciano en de indoor speelparadijzen van Monkey Town. Twee heel verschillende formules. Overigens mogen we ook die ene ambachtelijke slager en de hotels van Amrath Hotels helpen met volledig op maat gemaakte programma’s. Geen onderneming is voor ons te klein of te groot.

Het is van ons een heel bewuste keuze om alle ondernemingen met wie wij samenwerken te voorzien van volledig branded loyalty. Dat betekent dat we niet alleen inhoudelijk op maat gemaakte programma’s leveren, maar ook altijd geheel in de look and feel van de onderneming.

Het is bijzonder leuk om te merken dat met de inzet van een overkoepelend loyaliteitsprogramma met een eigen spaarplan de samenwerkende ondernemers binnen de formule ook veel van elkaar leren. Er worden goede gesprekken gevoerd over de waarde van vaste klanten met daarbij de waardering die daartegenover staat naar de vaste klanten toe. Die waardering komt ook bij de ondernemers onderling tot uiting. Je hoeft het niet altijd helemaal met elkaar eens te zijn om wel gezamenlijk te werken aan de groei van de formule als totaal. Daar plukt iedereen de vruchten van.

Een heel belangrijk onderdeel van het succes is dat de samenwerkende ondernemers zoveel mogelijk van hun klanten lid maken van het loyaliteitsprogramma. Helaas beginnen velen daar pas over na te denken als het (veel te) rustig is geworden. Juist de drukke perioden in het jaar bieden een uitgelezen kans om veel klanten te laten starten met sparen voor voordeel in jouw winkels. Ook die klanten die maar af en toe binnenwandelen moet je direct belonen door ze punten te laten sparen voor korting en exclusieve voordelen in de nabije toekomst. Zo verhoog je niet enkel de omzet bij je bestaande vaste klanten, maar maak je tegelijkertijd ook weer nieuwe vaste klanten.

 

Wellicht bent u geïnteresseerd geraakt wat wij concreet voor uw onderneming kunnen betekenen. Ik kom graag met u in gesprek hierover. Belt u mij of mailt u mij gerust.

 

Michael van der Togt, eigenaar MAKS Klantenloyaliteit
088 – 638 62 62   michael@maks.nl

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.