Franchiseformules en hun ondernemers hebben een lange lijst taken, waarvan HR een groot onderdeel uitmaakt. Er gaat dan ook behoorlijk wat tijd in zitten. Payper, de enige HR-dienstverlener die aangesloten is bij de Nederlandse Franchise Vereniging, biedt hiervoor een oplossing. Algemeen directeur Marcel Dol legt uit dat Payper voor zowel franchisegevers als franchisenemers veel toegevoegde waarde kan bieden. “De dienstverlening van Payper is erop gericht ondernemers te ontzorgen, zodat ze meer tijd hebben om te ondernemen en aandacht aan hun medewerkers te geven. Zij zijn namelijk het goud voor elke organisatie en maken het verschil.”
“Ondernemers hebben een droom, daarom beginnen ze met een zaak.” Marcel Dol loopt al jaren mee in de HR-wereld en ziet dit dagelijks gebeuren. “Er komt zoveel bij kijken als je zelf iets opstart. Denk aan werving en managen van je medewerkers, ziekteverzuim en salarisadministratie. Ondernemers moeten wel tienduizend dingen tegelijk doen. Ik vind het prettig om ondernemers hierbij te helpen, zodat zij tijd overhouden om te besteden aan hun medewerkers. Want die maken echt het verschil. Als je ze goed behandelt, opleidt, coacht en waardeert, dan betaalt dat menselijke kapitaal zich terug in je organisatie. Met name in de franchisebranche kan dit grote toegevoegde waarde bieden.”
Eigen specialisten
Payper is opgericht door Edwin Schaap en bestaat inmiddels ruim 20 jaar. Dol is 3,5 jaar algemeen directeur van de onderneming. Hij werkte daarvoor onder andere twintig jaar bij Randstad. Dat zorgde voor een groot netwerk, met name in de wereld van payrolling en werving & selectie.
Het team van Payper, gevestigd in Breda, bestaat uit eigen HR- en salarisspecialisten, casemanagers en juristen. Dit is meteen een groot voordeel voor franchisegevers of -nemers die met één partij van doen willen hebben. “Payper, met klanten als Jumbo, AH, Subway en Vapiano, is een alles in één HR-dienstverlener op het gebied van vinden en binden van medewerkers en het ontzorgen van HR-administratie”, legt Dol uit. “Dit houdt voor zowel franchisegevers als franchisenemers behoorlijk wat in, want HR omvat veel taken. Die kun je neerleggen bij verschillende externe partijen of allemaal zelf proberen te doen, maar je kunt het ook uitbesteden. Dat bespaart tijd en geld. Bij Payper bepalen bedrijven zelf hoeveel ze aan ons uitbesteden. Dit kan variëren van onboarding tot en met ziekteverzuim, verloning en alles wat daartussen zit. We hanteren één op één de CAO van de opdrachtgever als alles bij ons komt te liggen. Payrolling is bijvoorbeeld in 80% van de gevallen goedkoper dan zelf verantwoordelijk zijn voor juridisch werkgeverschap. Bovendien halen we zo’n 60% van alle HR-taken weg bij de ondernemers.”
Werven en binden van medewerkers
Payper biedt ook hulp bij het op grote schaal werven van medewerkers. “Dat doen we sinds kort”, zegt Dol. “We merkten dat er vanuit onze klanten steeds meer vraag naar kwam. We leveren sollicitanten bij onze klanten. Die werven we via jobboards en social media. De selectiegesprekken voeren onze klanten zelf. We organiseren ook speeddates, waarvoor we tientallen sollicitanten uitnodigen. Naast het werven van medewerkers hebben we ook tooling om werkgeluk en werknemerstevredenheid te meten. Door dit goed te meten, verklaren en verbeteren, zorg je voor meer tevreden medewerkers die langer bij je blijven werken. Wel zo handig in een krappe arbeidsmarkt.”
Voordelen voor franchisegevers
Payper is er zowel voor de franchisegever als voor de franchisenemer, aldus Dol. Voor franchisegevers is het interessant dat ze een extra service kunnen bieden aan hun aangesloten ondernemers. “Hoe interessanter en aantrekkelijker je formule is, hoe groter de kans dat je nieuwe ondernemers trekt”, zegt Dol. “Bied je de optie om HR uit handen te nemen, dan kan de ondernemer zich focussen op zijn klanten. HR-dienstverlening is complex en foutgevoelig en niet iedereen vindt het een plezierige taak om uit te voeren. Wij vinden het wél leuk en doen het foutloos. Dat leidt weer tot instandhouding van de goede naam van een formule. Omdat we lid zijn van de NFV en gespecialiseerd zijn in franchise, weten we wat er speelt in franchiseland en kunnen we formules van dienst zijn als kennispartner.”
Franchisenemers krijgen meer focus
De voordelen van Payper blijven natuurlijk niet alleen bij de formule zelf. Ook franchisenemers kunnen garen spinnen bij de service van de Bredase onderneming. Dol: “Payper weet als geen ander waar franchisenemers in de praktijk tegenaan lopen. Ondernemers kunnen met ons sparren. Ook ontzorgen we ze waar mogelijk, zodat ondernemers zich kunnen focussen op wat écht belangrijk is: medewerkers, klanten en de eigen business. Dit doen we door meer dan 60% van de HR-administratie over te nemen van de franchisenemer. Ook bij werving kunnen we helpen. Dit doen we zelfs gratis als de medewerkers daarna bij ons op de payroll komen.”
PayperOne
Payper heeft zijn eigen HR-platform, PayperOne. Ondernemers hebben via dit cloudplatform realtime inzage in personeels- en administratiekosten. “We zijn altijd actueel op het gebied van wet- en regelgeving en er is één aanspreekpunt”, legt Dol uit. “Alles is digitaal, zelfs ondertekening, dus er komt geen map of papiertje aan te pas. Daarnaast is er eenvoudig mee te werken.”