Marktaandeel JUMBO stijgt, Albert Heijn daalt

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Het marktaandeel van de Brabantse franchise-supermarktketen JUMBO is met 0,4% gestegen tot 19,1% in totaal. Zaanse concurrent Albert Heijn, levert 0,6% in t.o.v. vorig jaar. Vooralsnog is Albert Heijn Nederlands grootste supermarkteten met een aandeel van 34,7%, dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Nielsen.

Albert Heijn

Opvallend is dat marktleider Albert Heijn voor het eerst sinds 2011 marktaandeel inlevert. De supermarktketen en franchiseformule opende vorig jaar acht winkels, maar groeide in omzet met 3,7%. Dit was echter langzamer dan de markt zelf.

Supermarktketen en franchiseformule JUMBO opende afgelopen jaar 35 nieuwe winkels. Zij ervaarde een omzetgroei van 5,6%.

De rest

Detailresult, het moederconcern van formules Dirk en DekaMarkt ervaarde minimale verliezen betreffende het marktaandeel. Supermarktketens Dirk en DekaMarkt verloren beide 0,1%. Ook leverde Deen supermarkten een aandeel van in van 0,1%. PLUS, SPAR, en Hoogvliet behielden een stabiel aandeel. Albert Heijn leverde als enige supermarktketen een groot aandeel in vergeleken de 0,1% van de rest.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-tubz-europe

franchise-season-art-class