McDonald’s heeft in de Verenigde Staten in het vierde kwartaal de sterkste omzetdaling sinds de coronapandemie geboekt. De verkopen in vestigingen die langer dan een jaar open zijn, daalden met 1,4 procent. Analisten hadden vooraf slechts een daling van 0,4 procent verwacht.
E.coli-uitbraak door Quarter Pounders
Een belangrijke oorzaak was een E.coli-uitbraak in oktober, die werd gelinkt aan uienringen op de Quarter Pounders. Hierdoor meden consumenten vaker de fastfoodketen, wat de verkoopcijfers negatief beïnvloedde. Daarnaast gaven klanten die wel kwamen minder uit, mede door prijsverlagingen op diverse menu’s. McDonald’s probeerde hiermee prijsbewuste consumenten terug te winnen, die vanwege de hoge inflatie vaker thuis aten.
Resultaten franchiserestaurants buiten de VS
Buiten de VS presteerde McDonald’s verrassend goed. Terwijl analisten een omzetdaling van 0,63 procent hadden verwacht, steeg de verkoop juist met 0,4 procent. Vooral franchiserestaurants in het Midden-Oosten en Japan droegen bij aan deze groei, met een verkoopstijging van 4,1 procent.
Ondanks het internationale succes daalde de totale omzet van McDonald’s met 1 procent tot ruim 2 miljard dollar. De keten heeft wereldwijd ruim 43.000 vestigingen, waarvan 95 procent wordt gerund door lokale franchisenemers.