‘Mensen helpen in een moeilijke periode’

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Er zijn maar weinig branches waar het fenomeen van mond-tot-mondreclame zo belangrijk is als de uitvaartbranche. En waar de dienstverlening zó persoonlijk is. Franchisenemers bij Yarden, de snelst groeiende uitvaartformule in Nederland, zijn bijzondere ondernemers. “Je moet sensitief zijn, en mensen echt willen helpen. Dat is de basis voor een goede uitvaartonderneming”, aldus franchisenemer John Heskes.

Yarden is een vereniging zonder winstoogmerk, met bijna 1 miljoen leden. De formule heeft 23 crematoria, 41 uitvaartcentra en 7 begraafplaatsen in Nederland. Heskes was regiomanager en innovatiemanager bij Yarden. “Maar ik kwam steeds verder af te staan van persoonlijke dienstverlening. Dat kostte wat wikken en wegen: kies ik alleen voor een carrière of ga ik dat doen waar ik het meeste voldoening uit haal?”

Meer dan geld verdienen

Het werd het laatste. Heskes: “Als franchisenemer heb je direct te maken met nabestaanden, die je helpt als iemand overleden is. Je kunt dus echt van toegevoegde waarde zijn. Ik heb er bewust voor gekozen mensen helpen in die een moeilijke periode. Dat is meer dan geld verdienen. Dat is dankbaarheid zien, dankbaarheid horen.”

‘Uitvaartverzorger van de bakker’

John Heskes, in Hoek van Holland en Wassenaar franchisenemer van Yarden: “Aan de weg timmeren in jouw regio is belangrijk. Zorgen dat je zichtbaar bent, lokaal goed bekend staan.” Heskes staat in Hoek van Holland ook bekend als ‘de uitvaartverzorger van de bakker’. “In de oude bakkerswinkel in het dorp heb ik nu mijn Uitvaart Informatie Centrum. Om zichtbaar te zijn, en om de drempel voor mensen te verlagen om eens binnen te stappen. Als ondernemer moet je zorgen dat je bekend bent. Netwerken. En vooral: goed werk leveren. Bij een gemiddelde uitvaart zijn 50 mensen aanwezig. Als je dat goed doet, dan is dat de beste reclame die er is. Andersom: gaat het niet goed, dan praat zich dat ook snel rond.”

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.