“Mijn besluit om bij Bruna te gaan ondernemen werd helemaal bevestigd”

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Bijna vier maanden geleden opende Paul Schwencke opnieuw de deuren van Bruna Barneveld. Het roer moest om in zijn leven dat zich jarenlang had afgespeeld binnen de bank- en verzekeringswereld. Retailervaring had hij niet, maar affiniteit met de producten van Bruna wel. Paul, een mensenmens pur sang, zocht een plek waar hij in vrijheid dichter bij zijn klant kon staan. Het werd de Bruna in Barneveld.

Als fervent handelaar in Volvo’s zocht Paul eerst zijn heil binnen de automotivebranche. Maar de financiële risico’s leken hem te groot. Hij oriënteerde zich verder en besloot al snel dat het voor hem lastig zou zijn om een onderneming te starten zonder goede backing. Hij spitte De Nationale Franchisegids door en stuitte niet lang daarna op Bruna Barneveld die ter overname werd aangeboden. “Bruna heeft een hoge naamsbekendheid, een sympathieke uitstraling en een aanbod van artikelen waar ik zelf dol op ben. Barneveld, een dorp waar veel christenen wonen, trok me in het bijzonder vanwege mijn geloofsovertuiging.’’

Na een serie gesprekken met de acquisitiemanager en de regiomanager volgde een halve dag assessment. ‘‘Jij als toekomstig ondernemer wordt getest, maar de gesprekken zijn er om te kijken of er een wederzijdse klik is.’’ Na een positieve uitslag volgde Paul een acht weken durend inwerktraject in de Brunawinkels van Baarn en Wijchen. ‘‘Zeer informatief, maar ook erg nuttig omdat mijn besluit om te gaan ondernemen bij Bruna helemaal werd bevestigd. Ik ben 48 en vader van vier kinderen dus ik wilde wel heel zeker zijn van mijn zaak.’’

Nadat hij de financiering had rondgemaakt via een arrangement met ABN AMRO kon hij op 3 juli de winkel overnemen. ‘‘Ontzettend veel uren draaide ik die eerste weken. Alleen al het werkrooster maken kostte me in het begin twee avonden. En maar stoeien met de specifieke wensen van het personeel. Nu kost het me nog maar een paar uurtjes. In het begin moet je je weg vinden, maar nu gaat bijna alles al routinematig.’’

De Barnevelder zal opmerken dat de winkel anders oogt: strakker, ruimer, overzichtelijker. Ook staan er veel meer wenskaartenmolens. ‘‘Mogelijkheden in omzetgroei moet je baseren op cijfers. Dus zocht ik contact met o.a. de franchisenemer in Baarn bij wie ik stage had gelopen. Via benchmarking kwamen we erop uit dat ik meer omzet kon halen uit de wenskaarten. En dat klopt.’  De boekenomzet van vorig jaar loopt iets achter. ‘‘Overduidelijk door de niet te evenaren omzet in 2016 van het boek ‘Judas’ (Astrid Holleeder, red.). Toch halen we dat achterstandje mooi in met o.a. bruna.nl: Is het boek niet in de winkel? Dan wordt het de volgende dag thuisbezorgd bij de klant. De verzendkosten van € 1,95 neem ik voor eigen rekening.’’ Bruna Barneveld heeft een speciale hoek ingericht voor handlettering: Een hobby die landelijk populair is maar in Barneveld, waar mensen toch iets meer tijd maken voor dit soort ambachtelijke activiteiten, een hype. ‘‘Ik heb flyers verspreid met kortingsbonnen van 20% op de handlettering artikelen. Daarmee laat ik zien dat ze die mooie papiertjes en kalligrafeerpennen niet online hoeven te bestellen, maar eerst kunnen bekijken en voelen. Ik wil de mensen graag in mijn winkel zien. En dat is gelukt!’’

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website