Miljoenenclaim voor Op=Op Voordeelshop

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

vincent-alkema1
De directie van Op=op voordeelshop wordt door zes (voormalig) franchisenemers voor de rechter gesleept. De franchisenemers zijn het niet eens met de prijzen voor de producten die zij bij aangewezen leveranciers moeten inkopen. Het hoofdkantoor zou te hoge prijzen berekenen voor de inkoop. De ondernemers eisen gezamenlijk 3,5 miljoen euro terug, meldt het Dagblad van het Noorden.

De zes winkeliers vertegenwoordigen zestien (voormalige) winkels van Op=Op in het noorden van ons land. Als onderdeel van de franchiseovereenkomst moeten zij 95% van hun artikelen inkopen bij door het hoofdkantoor aangewezen leveranciers. Doordat een interne aankooplijst per ongeluk naar een filiaal in Almere is ge-e-maild, is naar voren gekomen dat er een opslagpercentage van 17,5 procent wordt berekend. Die extra opslag was niet bekend bij de franchisenemers. In het contract staat volgens hen juist dat de leveranciers marktconforme prijzen rekenen.

Een ICT’er die als zelfstandig systeembeheerder voor ondernemers van Op=Op werkt, werd door het hoofdkantoor gevraagd in te breken in de computer van de winkelier uit Almere en de inkooplijst te verwijderen. Sms’jes waarin hem werd gevraagd naar het wachtwoord van de e-mail van de ondernemer heeft hij afgestaan als bewijsstuk in de procedure.

Eigenaar Vincent Alkema wil niet inhoudelijk ingaan op de dagvaarding, maar noemt de gewenste schadevergoeding ‘absurd’. De winkelformule werkt met zeer dunne marges, om de laagste prijs te kunnen garanderen. De hoogte van de claim past volgens hem niet bij deze marges. Van het bestaan van de sms’jes zegt Alkema niets af te weten. Hij wijst er daarnaast op dat het bestuur van de franchisevereniging afstand heeft genomen van de kritiek van de ondernemers.

Franchiseadvocaat Nienke Slump verzocht de directie van Op=Op in januari namens drie van de zes ondernemers al tevergeefs om de schade te vergoeden. Eén van de drie ondernemers, Gauke Poelman, kreeg vorige week het bericht dat de franchiseformule de samenwerking met zijn winkels in Drachten en Heerenveen in 2015 beëindigt.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


skyscraper-banner-website
franchise-season-art-class