Modewinkels maken huurprijs in winkelcentrum hoger

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Modewinkel
De aanwezigheid van modewinkels maakt de huurprijzen in een winkelcentrum hoger. Dat blijkt uit onderzoek van Cushman & Wakefield. Van de onderzochte verkooppunten werd 42% bevolkt door een modewinkel. Zodra een winkelgebied 1% of meer modewinkels krijgt, dan stijgt de gemiddelde huurprijs met 1,5% . Als 3% of meer een modewinkel is, dan stijgt de gemiddelde huur met 4,5%.

Internationale modeketens zoals Zara en H&M zijn bereid om meer huur te betalen voor een A-locatie. Ook vestigingen van ketens als Hema, Blokker en Bijenkorf stuwen het gemiddelde op. De huurstijging leidt ertoe dat zelfstandige ondernemers met kleine boetieken uit het wnkelcentrum vertrekken. In Utrecht bestaat 53% van de winkels uit modewinkels, terwijl dat aandeel in 2001 nog 32% was. Volgens onderzoeksbureau Locutus is de leegstand van winkelpanden in 2009 dramatisch gestegen. De leegstand nam vorig jaar toe met 9% en kwam uit op 5,4% van de 220.000 winkelpanden.

Op A-locaties is de leegstand het laagst (2%), gevolgd door B-locaties (9%) en C-locaties (11%). Limburg scoort de hoogste leegstand (8,6%) terwijl in Noord-Holland de leegstand het laagst is (3,5%).
 

Bericht uit de nieuwsbrief van de nationale franchise & formule brief │ voor al uw franchisenieuws | dinsdag 8 juni 2010.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.