Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Multi-location SEO voor franchise ketens

04 oktober 2025

 

 

 

Franchise ondernemers pakken het vaak net iets anders aan, aangezien een franchise natuurlijk behoorlijk verschilt van een bedrijf met een enkele vestiging. Een slimme marketingmethode is multi-location SEO, wat start bij het creëren van meerdere domeinnamen en websites voor het vergroten van de lokale vindbaarheid.

Wat is multi-location SEO?

Dit begrip gaat over het inzetten van Search Engine Optimization voor organisaties met meerdere locaties, zoals bijvoorbeeld een franchise onderneming. Deze strategie richt zich voornamelijk op het inzetten van marketing die een lokale doelgroep(en) target. Om multi-location SEO in te zetten zijn er meerdere domeinnamen nodig, waaronder een eigen domeinnaam per filiaal.

Hoe maak je snel meerdere domeinnamen aan?

Het maken van meerdere domeinnamen begint bij het kiezen van de juiste domeinnaam adressen, zodat hier aparte websites voor kunnen worden gemaakt en gekoppeld. Zorg ervoor dat gebruikers kunnen zien dat de domeinnamen bij elkaar horen, bijvoorbeeld door de naam van de franchise te combineren met de plaatsnaam. Zo is het in één klap duidelijk welke site een gebruiker moet hebben en zo’n domeinnaam is goed te onthouden.

Domeinnaam registreren bij Antagonist

Domeinnamen registreren is mogelijk bij een webhoster zoals Antagonist. Het voordeel van deze gerenommeerde partij is dat je naast het domein snel een WordPress website maakt, voor het vergroten van de lokale vindbaarheid. Dankzij thema’s en plugins (die je gratis kunt gebruiken) is het eenvoudig om een professionele site te creëren, die vervolgens als basis dient voor de overige domeinnamen.

Omdat goede domeinnamen steeds schaarser worden, raadt Antagonist het aan om meerdere domeinnamen te reserveren, ook als deze nog niet direct worden gebruikt. Bijvoorbeeld als er op de langere termijn meerdere franchise-vestigingen zullen bijkomen. Het is veel goedkoper om deze domeinnamen alvast te registreren, dan wanneer je moet proberen om deze over te nemen als ze door iemand anders worden gebruikt (als dit al mogelijk is).

Mogelijkheden van Multi-location SEO

Dankzij de aparte websites per franschise vestiging, is het eenvoudiger om lokaal reclame te maken. Denk aan het inzetten van lokale Facebook advertenties, die enkel gebruikers te zien krijgen die in een specifieke radius van de franchise vestiging wonen. Hier blijft het niet bij, want ook advertenties op regionale nieuwssites en kranten kunnen op deze manier verwijzen naar de eigen site.

De individuele franchise-site kan lokale acties tonen, waardoor gebruikers deze direct te zien krijgen en niet eerst de vestiging hoeven opzoeken. Ook kan er via de site meer verteld worden over de franchise houders en de rol die ze spelen in de lokale economie, het promoten van lokale producten die enkel in deze vestiging worden verkocht en meer. Allemaal marketing-ideeën die niet mogelijk zijn als er een centrale website wordt gehanteerd.

Tot slot heeft dit als voordeel dat een franchise ondernemer de website zelf kan bijhouden. Dit maakt het makkelijk om snel een nieuwsbericht of actie te plaatsen, en deze bijvoorbeeld ook te linken aan de eigen social media profielen. Kortom, meerdere domeinnamen vormen in veel gevallen de basis voor een goede multi-location SEO strategie.

Houd als franchisenemer wel rekening met de Europese Franchise Erecode. Bespreek de strategie als franchisegever met de franchisenemers, en leg uit dat het veel voordelen biedt voor de lokale vindbaarheid en het vergroten van de omzet van een filiaal.