Multibrand-franchise steeds populairder

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

‘Als je snel wilt, ga dan alleen, wil je verder,  ga dan samen’

Multifranchise wint al jaren aan populariteit. Het hebben van meer dan één vestiging per formule (multi-unit-franchise) past precies bij ambitieuze franchisers die willen groeien en niet meer genoeg hebben aan één winkel. Ook multibrand-franchise, een ondernemer die van meerdere formules een vestiging heeft, wint sterk aan populariteit. Wat zijn nu precies de voor- en nadelen van multibrand en hoe pas je het succesvol toe?
Multi-unit franchise

Franchisegevers staan om verschillende redenen open voor multi-unit-franchise. Het is bijvoorbeeld niet altijd even makkelijk is om goede ondernemers te vinden met kennis van de lokale markt. Daarom is het aantrekkelijk om een reeds succesvolle franchisenemer meerdere vestigingen te laten exploiteren. Ook is de overname van een succesvolle franchisevestiging voor startende franchisenemers financieel niet altijd mogelijk, tenzij ze beschikken over een groot eigen vermogen dat ze in de onderneming kunnen steken. Franchisenemers die al een succesvolle vestiging runnen, kunnen dit bedrag vaak veel makkelijker opbrengen en zullen hier dus ook eerder voor kiezen. Dit heeft als gevolg dat het aantal multi-unit-franchisers toeneemt en meer macht krijgt richting franchisegever. Sommige franchisegevers proberen dit via bepalingen in het contract aan banden te leggen, anderen stimuleren dit juist.

Jim Koster, ondernemer Reeuwijk.

Jim Koster – Jumbo en Délifrance ondernemer

Multibrand-franchise

Sinds enkele jaren groeit ook de zogenoemde multibrand-franchise fors. Multibrand houdt in dat één ondernemer bij meerdere formules franchisenemer is, bijvoorbeeld een ondernemer zoals Jim Koster (53) uit Reeuwijk, die een Jumbo én een Delifrance in hetzelfde gebied bestiert. De groei in multibrand-franchise kent nog zijn beperkingen, vaak vanwege bepalingen in de franchiseovereenkomst die het de ondernemer verbieden om aansluiting te zoeken bij een andere formule. Aan de andere kant zijn er ook formules die multibrand actief stimuleren. Denk hierbij aan de combinatiewinkels van DIO en The Readshop, Bruna en Doppio Espresso of New York Pizza en La Place. Dit zijn in veel gevallen twee formules die onder één dak opereren met een gezamenlijke voordeur en, indien mogelijk, een gezamenlijk kassasysteem. De formules profiteren beide van klanten die bijvoorbeeld een kopje koffie combineren met het kopen van een tijdschrift of boek.

Koster ondervond bij de start van zijn multibrand-franchise geen hinder van zijn franchisegever. “De oprichter van Jumbo, Karel van Eerd, is in onze Délifrance geweest en benadrukte direct dat dit meerwaarde had voor de supermarkt. Zijn visie is dat je de verwachtingen van de klant moet overtreffen en daarom juicht hij dit soort initiatieven toe. Jumbo stimuleert lokaal ondernemerschap en daar zijn onze ondernemingen een prima voorbeeld van.”

ad bevaart

Ad Bevaart – Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en Primera ondernemer

Ad Bevaart(44) is al meer dan twintig jaar franchisenemer van Albert Heijn in Heenvliet, net onder Rotterdam. Daarnaast heeft hij in ‘zijn’ winkelcentrum ook een Etos, een Gall & Gall en een Primera, met in totaal 140 medewerkers. Een bakker en een slager huren hun panden van hem. Bevaart koos voor multibrand-franchise omdat hij zag dat in zijn dorp veel winkels vetrokken. “Ik had al jaren een soort ideaalbeeld voor ogen waarin alles onder één dak zat. Dat is inmiddels ook zo. We hebben een grote parkeerplaats en een pinautomaat en we zien een grote regionale aantrekkingskracht. Onze winkels zijn inmiddels verdrievoudigd in omzet omdat ze sterk van elkaar profiteren.”

Bevaart ondervond ook geen hinder van Albert Heijn om multibrand te gaan franchisen. “In het begin genereerde mijn manier van ondernemen veel publiciteit, ook vanuit Albert Heijn. Wat ik doe is dan ook uniek voor Nederland.”

Voordelen van multibrand-franchise

Leonard Grijpma, directeur franchise bij ABN AMRO, ziet duidelijke voordelen voor ondernemers die voor multibrand-franchise kiezen. “Zij kunnen veel kosten delen, denk hierbij bijvoorbeeld aan waardetransport, beveiliging en verzekeringen. Een andere reden om te kiezen voor multibrand-franchise is de optimalisatie van het gebruik van de winkelvloer. Stel je voor dat je optimale winkelvloer 1.500 vierkante meter is, maar je 2.000 vierkante meter tot je beschikking hebt, dan kan je de 500 vierkante meter die je over hebt prima gebruiken om een andere formule te huisvesten. Een ander voordeel van multibrand is dat formules elkaar versterken. Een Albert Heijn en een Hema vullen elkaar bijvoorbeeld aan op het gebied van food en non-food. Samenwerking zorgt ervoor dat je beiden verder komt. Ik zeg altijd ‘als je snel wilt, ga dan alleen, wil je verder,  ga dan samen’. Daarnaast kunnen multibrand-franchisers in grotere mate zelf bepalen welke formules er bijvoorbeeld in hun winkelcentrum opereren, zoals dat bij Ad Bevaart het geval is.”

leonard grijpma

Leonard Grijpma – directeur franchise ABN AMRO

Koster koos enkele jaren geleden voor multibrand-franchise met zijn Jumbo en Délifrance omdat hij zijn klanten volledig wilde ontzorgen en boodschappen doen weer leuk wilde maken. Inmiddels heeft hij 120 medewerkers. “Als de Reeuwijkse klant zich afvraagt wat hij vanavond moet eten, hebben Jumbo en Délifrance dat al ingevuld. Délifrance serveert drie gezonde maaltijden per dag, met ingrediënten uit de Jumbo; dat is uniek. Klanten kunnen boodschappen ook combineren met een lekker koffiemoment.”

Nadelen

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan multibrand. Deze liggen met name bij de hoeveelheid aansturende taken die de ondernemer erbij krijgt. Grijpma: “Om een succesvolle formule te runnen, moet een ondernemer veel in de winkel te vinden zijn en een goede relatie hebben met zijn medewerkers. Hoe meer activiteiten de ondernemer erbij krijgt op managementniveau, hoe minder de tijd op de werkvloer. Dit kan ervoor zorgen dat de ondernemer te ver van de daadwerkelijke gang van zaken af komt te staan. Dit geldt overigens ook voor multi-unit-franchisers. Jim Koster en Ad Bevaart zijn in mijn ogen voorbeelden van hoe het wél moet, echte topondernemers.”

De voordelen
  • De franchisenemer kent de ins & outs van het marktgebied.
  • Bestaande franchisenemers zijn kapitaalkrachtiger. 
  • Franchisegever kent de franchisenemer al goed.
  • De franchisenemer kan zijn klanten met de nieuwe formule ook helpen, lokale band en lokale functie wordt versterkt.
  • Inzet van onderbenutte vierkante meters in huidige pand voor de nieuwe formule.
  • Invulling geven aan ambitie van de ondernemer.
Aandachtspunten
  • Staat het franchisecontract het wel toe?
  • Passie: heeft de ondernemer voldoende passie voor de nieuwe formule?
  • Risico verlies focus ondernemer op huidige activiteit.
  • De ondernemer kan niet in meerdere zaken tegelijk aanwezig zijn.
  • De ondernemer verricht minder uitvoerende taken en wordt meer een manager, de ondernemer moet maar gaan sturen op cijfers. Past dat wel bij het profiel van de ondernemer?
Financiering

In tegenstelling tot het beeld dat veel ondernemers bij financiering hebben, is dit volgens Grijpma helemaal niet zo moeilijk. De perceptie van financiering wordt volgens hem bepaald door de uitzonderingen en niet door het geheel. “Wij willen juist zoveel mogelijk uitlenen”, benadrukt hij. “Niet alle ondernemingen zijn financierbaar, maar dit ligt veelal aan bijvoorbeeld een businessmodel dat niet haalbaar is. Dat is van alle tijden. Franchise is voor veel mkb’ers de toegang tot financiering, omdat het voor ons banken zeer aantrekkelijk is om franchise te financieren. Als een ondernemer supermarkt wil beginnen, zien wij liever een franchisevestiging dan een eigen super, omdat we een veel betere risicoschatting van een franchiseformule kunnen maken. Internet speelt franchise ook in de kaart. Hiermee kan je snel duidelijk zien waar je klanten zitten. Grotere bedrijven hebben vaak een betere internetpropositie, wat weer goed is voor de winstgevendheid.”

Koster is vol lof over de manier waarop ABN AMRO hem heeft geholpen met de financiering. “Wij kregen een enorme boost toen de bank zei: ‘We hebben vertrouwen in je en het komt goed’. “Ik kreeg de ruimte om te ondernemen en dan lukt het ook.”

Bevaart werd zeker in het begin van zijn multibrand-ondernemingen veelvuldig door banken als voorbeeld gebruikt. “Ik kreeg veel ondernemers over die vloer die van de bank te horen hadden gekregen dat wat ik deed misschien ook voor hun dorp zou kunnen werken. Ik heb qua financiering overigens wel het geluk dat ik een eigen pand heb; een dergelijke manier van ondernemen vergt namelijk een forse investering.”

Crowdfunding

Een groeiende trend op dit moment is crowdfunding. Grijpma juicht dit toe als alternatieve financieringsvorm voor ondernemers. “ABN AMRO kan helaas niet alle financieringsaanvragen honoreren, maar ondernemers die er met de bank niet uitkomen, hebben tegenwoordig gelukkig wel alternatieven, zoals crowdfundingplatform Symbid. Franchiseformules die bekendheid genieten, trekken sneller en vaker alternatieve financiering aan dan de wat onbekendere formules. Natuurlijk kleven er ook nadelen aan crowdfunding, dus de ondernemer moet wel helder hebben waar hij aan begint.”

Bedrijfsvoering

Zowel multi-unit- als multibrand-franchisers krijgen heel wat meer op hun bord dan de single-unit-ondernemers. De uitvoerende taken maken veelal plaats voor meer managen. Hoe houden ze dan toch grip op de zaak? Kosters geheim is naar eigen zeggen ‘persoonlijke aandacht’. “Ik ben veel aanwezig en heb vaste tijden per week waarin ik mij alleen met de medewerkers bezighoud. Ook de klanten moeten mij kunnen zien, de vent maakt immers de tent. Ik ben tevens opleider van een groot aantal medewerkers; wij streven ernaar iedere medewerker één cursus per jaar aan te bieden.”

De uitbreiding van zijn onderneming was voor Bevaart een leerproces. “We zijn klein begonnen. Vroeger zat ik zelf achter de kassa. Inmiddels heb ik een andere functie: ik moet zorgen dat het bedrijf goed blijft draaien en ben dus meer aan het managen. Ik ben wel zes ochtenden per week op de werkvloer te vinden. Dat is ook te doen, want ik woon 40 meter van de winkels af. Omdat we ook panden verhuren, ben ik ook daarmee bezig. Je moet zorgen dat je niet alleen je klanten, maar ook je medewerkers, verhuurders én jezelf tevreden houdt.”

Tips
Koster en Bevaart hebben ieder genoeg tips om een succesvolle multibrand-franchise te runnen. Koster: “Passie is belangrijk. Als je zelf positieve energie overbrengt naar anderen, dan gaan ze met je mee. Ik was nooit zover gekomen als ik geen dreamteam had.”

Bevaart: “Ik zie mijn werk niet als werk. Als je met veel plezier in je winkel rondloopt, zien medewerkers én klanten dat. Daar creëer je weer omzet door.

Ook is het belangrijk om je te onderscheiden. We proberen anders te zijn dan anderen. Ik irriteer me bijvoorbeeld altijd aan de 50 cent die je voor een winkelwagen bij je moet hebben. Daarom hoeft dat bij mijn winkel niet.”

 

 

 

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class