Multifranchising: de kunst van meerdere franchiseballen in de lucht houden

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

APELDOORN – Stel je bent franchisenemer en je houdt het niet langer bij één franchiseonderneming. Dan mag je jezelf multifranchiser noemen. Dat kan door meerdere vestigingen onder één formule te exploiteren, maar je kunt er ook voor kiezen om meerdere vestigingen onder verschillende formules te hebben. Dat deed Reinard van Baak jaren geleden al. Als één van de eerste multifranchisers in Nederland, is hij nu franchisenemer van onder andere Snackpoint, Spare Rib Express en Family.
Hoe ging dat?

Het begon met snackbar Het Trefpunt in Apeldoorn, vlakbij het ouderlijk huis. Afkomstig uit een horeca-ondernemersfamilie was het al snel duidelijk dat dit ook zijn pad zou gaan worden. En zo nam hij de kleine cafetaria over. Een begrip in de buurt.  Er werd uitgebreid met broodjes bezorging en online bestellen, op het moment dat internet nog amper ingeburgerd was. En het liep goed! Reinard besloot zich aan te sluiten bij franchiseformule Snackpoint. Waarom? Reinard: “Het voordeel van franchise is dat het je gewoon veel zorgen uit handen neemt. Je krijgt ondersteuning bij bijvoorbeeld marketing, dat scheelt enorm”.  Maar dit was nog niet genoeg, de ondernemershanden van Reinard jeukten.

Onder andere een Spare Ribs Express vestiging volgde.  Op een slimme locatie, namelijk gezamenlijk met één van zijn andere ondernemingen in één pand. Dat voordeel zorgde voor een prima synergie. Een jaar geleden werd het pakket compleet met een Family vestiging. Een volledig casco pand, naast een supermarkt, midden in een woonwijk. De cafetaria in een restaurantjasje bleek prima te passen in dit type wijk.

Inmiddels heeft Reinard dus 4 vestigingen, van 4 formules en daarmee zo’n 70 personeelsleden in dienst. Dat zijn aardig wat ballen om in de lucht te houden.

Het grootste voordeel van multifranchise?

Inkoopvoordeel. Reinard: “Ik koop natuurlijk voor iedere formule in, maar de prijzen verschillen weleens per leverancier. Als dan de mayonaise bij de ene partij goedkoper is, koop ik daar ook voor mijn andere formules. Ik kan voor de ene vestiging heel scherp inkopen en doe daar ook mijn voordeel mee voor de andere zaken.

Maar hoe kijken zijn franchisegevers aan tegen deze multifranchiser?

In veel franchiseovereenkomsten staat tenslotte specifiek vermeld dat de franchisenemer exclusief voor de formule kiest.  Volgens Reinard is dat in het verleden zo gegroeid en gegund, mede door zijn goede contacten met de franchisegevers en zijn lange ondernemersloopbaan. “Zij weten wat ze aan mij hebben als ondernemer en dat ik al ondernemer was voordat ik franchisenemer was. Dus we hebben die bepaling in overleg een heel klein beetje aangepast”.

Inmiddels is Reinard er wel achter dat er ook nadelen aan het multifranchisen zitten.

“Je mist toch wel een beetje de focus. Iedere formule vereist een andere aanpak en je kunt je niet volledig richten op het opbouwen van 1 merk. Ik wil ook echt weten wat er in mijn bedrijven gebeurt dus ik wil ook van alles op de hoogte zijn. Ook al ben ik niet meer zelf patat aan het bakken, ik ben bijvoorbeeld 24/7 bereikbaar voor mijn medewerkers. Als er iets mis is, wil ik het weten. Ik was een keer op vakantie in Frankrijk en toen ging alles mis. Een aantal personeelsleden namen ontslag, werden ziek, iemand brak een arm. Dan loopt er meteen wel heel veel in de soep en dan is dat drama om te regelen voor 4 ondernemingen. Ik heb mijn iPhone moeten vervangen, die had gewoon kortsluiting gemaakt door oververhitting aan mijn oor. Met 1 vestiging was dit een stuk eenvoudiger te managen geweest”.

Dus datgene wat het multifranchisen aantrekkelijk maakt, is ook meteen de valkuil. Heel veel ballen in de lucht houden en niet altijd de focus hebben door de diversiteit.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-tubz-europe

franchise-season-art-class