Nederland groeiland voor Leonidas

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Leonidas heeft een goed jaar achter de rug. De Belgische chocolatier noteerde indrukwekkende groeicijfers in bijna alle landen waar ze actief is. In Nederland, de derde markt voor Leonidas en waar het merk nog volop mogelijkheden ziet, stegen de verkopen binnen het netwerk met 7%. Philippe de Selliers, sinds enkele jaren CEO van het familiebedrijf, kijkt vol vertrouwen naar de toekomst.

Leonidas heeft een rijke historie. Zo bestaat de formule al ruim 100 jaar. Leonidas Kestekides, een getalenteerde Griekse chocolatier, vestigde zich in 1913 in Brussel met zijn eerste tearoom waar hij een breed scala aan bonbons aanbood. Inmiddels is Leonidas al vier generaties in de familie Kestekides en heeft de formule wereldwijd meer dan 1.300 winkels. De bonbons van Leonidas worden gemaakt uit 100% pure cacaoboter, met verse ingrediënten en 100% Belgische chocolade. Consumenten hebben de keuze uit meer dan 100 soorten.

Gegroeid in bijna alle landen

Dat het nog steeds goed gaat met het familiebedrijf, bewijzen de cijfers. “We zijn in twee jaar tijd gegroeid met 13%”, vertelt de Selliers. “Die groei vond plaats in bijna elk land waar we actief zijn. België is onze grootste markt en ook daar hebben we een zeer goed jaar achter de rug. Dat geldt overigens ook voor Nederland, onze derde markt. Dit komt onder andere omdat we hebben geïnvesteerd op commercieel en marketingvlak. We hebben meer mensen op marketing en verkoopsondersteuning gezet voor grote campagnes en ondersteuning van onze winkels. Daarnaast hebben we de niet-productieve kosten, dus de kosten die eigenlijk nergens toe leiden, in beeld gebracht en verminderd. Tot slot hebben we een bijna compleet nieuwe directie, met de nodige nieuwe inzichten en kennis.”

Momenten van geluk voor iedereen

De missie van Leonidas is het creëren van momenten van geluk voor iedereen. “Dat geldt niet alleen voor onze klanten, maar zeker ook voor onze ondernemers”, legt de Selliers uit. “Het begint al met de kwaliteit van onze producten. Ik durf wel te stellen dat het onmogelijk is om een betere kwaliteit chocoladeproduct te vinden. We gebruiken geen palmolie voor onze bonbons, enkel de beste Belgische chocolade en verse producten. Dat bestaat echt nergens anders. Tegelijkertijd bieden we dat aan tegen een zeer betaalbare prijs: €32,80 per kilo is niet veel voor de kwaliteit die wij leveren. Deze prijs maakt ons product toegankelijk en past dus bij onze missie: onze chocolade is voor iedereen. Onze winkels dragen bij aan dit gevoel van geluk. Klanten kunnen onze chocolade zien en ruiken, en met de verkoper praten over het product, er is voor ieder wat wils.”

Geluk begint bij ondernemer

Momenten van geluk beginnen volgens de Selliers echter bij de winkeliers zelf. “Onze ondernemers geloven de formule en hebben erin geïnvesteerd. Wij willen dat ze nu en in de toekomst genoeg geld verdienen om daar tevreden mee te blijven en een gelukkig leven te leiden. Een ondernemer die passie heeft voor zijn vak, brengt dat over op de klant, die weer bij ons komt om dat geluksmoment te ervaren. Onze ondernemers moeten dus gepassioneerd genoeg zijn om dat over te kunnen brengen.”

Wil je meer weten over franchisen bij Leonidas? Klik dan hier voor meer informatie!

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.