Nederlandse Franchise Code & uw zorgplicht

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Naar alle waarschijnlijkheid wordt dit jaar de Nederlandse Franchise Code van kracht. Misschien het wel belangrijkste onderdeel hiervan is de aanscherping van de zorgplicht van de franchisegever naar de franchisenemer. Kort gezegd komt het erop neer dat de franchisegever naar beste kunnen de franchisenemer moet informeren en ondersteunen.

Dit is natuurlijk een goede zaak waar iedereen mee gediend is. Een zorgzame franchisegever maakt gebruik van benchmarking, voorziet zijn franchisenemers van relevante data en geeft periodiek tips en advies om de franchisenemer optimaal te laten functioneren. Actuele marktinformatie geeft antwoord op vragen als:

  • Waar komen mijn klanten vandaan?
  • Wat is hun gemiddelde reistijd?
  • Lokale marketing: welke postcodegebieden zijn onderbenut?
  • Is het assortiment wel afgestemd op de lokale doelgroep?
  • Verloop van het marktaandeel?

Tevens heeft de franchisegever een plicht om de franchisenemer voor aanvang een realistische indicatie te geven van de te verwachten resultaten:

  • Welk omzetpotentieel zit er in het aan hem toegewezen gebied?
  • Waar is dit op gebaseerd?
  • Wordt er ook naar concurrenten in het gebied gekeken?

Voor franchisegever en franchisenemer is dit essentiële managementinformatie, het geeft een stimulans voor lokaal ondernemerschap. First Retail biedt de hiervoor benodigde applicaties waarbij de franchisegever on line 24/7 zijn formule kan monitoren en diens franchisenemers van de gewenste informatie kan voorzien. Bijkomend voordeel is dat alles wordt gelogd: de franchisegever kan eenvoudig aantonen dat hij zijn franchisenemers van up-to-date marktinformatie voorziet. Vrijblijvend meer informatie ontvangen? Klik hier.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website