Nederlandse Franchise Code & uw zorgplicht

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

ss
Onlangs is de consultatieversie van de Nederlandse Franchise Code verschenen. Een belangrijk onderdeel hiervan is de aanscherping van de zorgplicht van de franchisegever naar de franchisenemer. Kort gezegd komt het erop neer dat de franchisegever de franchisenemer naar beste kunnen moet informeren en ondersteunen.

Een zorgzame franchisegever maakt gebruik van benchmarking, voorziet zijn franchisenemers van relevante data en geeft periodiek tips en advies met als doel de franchisenemer optimaal te kunnen laten functioneren.

Actuele marktinformatie geeft antwoord op vragen als:

  • Waar komen mijn klanten vandaan?
  • Wat is mijn marktaandeel en wat is de ontwikkeling ervan?
  • Is mijn assortiment wel afgestemd op de lokale doelgroep?
  • Lokale marketing: welke postcodegebieden zijn onderbenut?

Tevens heeft de franchisegever een plicht om de franchisenemer voor aanvang een realistische indicatie te geven van de potentie van zijn vestiging:

  • Welk omzetpotentieel zit er in het aan hem toegewezen gebied?
  • Waar is dit op gebaseerd?
  • Wordt er ook naar concurrenten in het gebied gekeken?

Voor franchisegever en franchisenemer is dit essentiële managementinformatie, het geeft een stimulans voor lokaal ondernemerschap. First Retail biedt applicaties waarbij de franchisegever online 24/7 zijn formule kan monitoren en diens franchisenemers van de gewenste informatie kan voorzien. Bijkomend voordeel is dat alles wordt gelogd: de franchisegever kan eenvoudig aantonen dat hij zijn franchisenemers van up-to-date marktinformatie voorziet. Vrijblijvend meer informatie ontvangen? Klik hier.

 

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


skyscraper-banner-website
franchise-season-art-class