‘De markt waarin New York Pizza onderneemt, is nog lang niet uitgegroeid’
Dat de markt voor bezorging nog lang niet volwassen is, ondervindt New York Pizza ook dit jaar. Het gaat extreem goed met de Nederlandse formule, die een 25% hogere groei noteert na het topjaar 2020. Directeur Operations & Development Steffen van Dijk concludeert dat de markt de komende jaren nog blijft groeien. “Consumentengedrag is blijvend veranderd.”
Waar New York Pizza circa tien jaar geleden nog verzorgings-gebieden van 100.000 mensen of meer nodig had, is dat nu heel anders. “Met gebieden van 15.000 tot 20.000 mensen kunnen we inmiddels prima uit de voeten”, vertelt Steffen. “Minder kan zelfs ook, afhankelijk van onze concurrentiepositie in die gebieden, bijvoorbeeld in het noorden of oosten van het land. Het is sinds de horecasluitingen van 2020 en 2021 voor mensen nog normaler geworden om een maaltijd te laten bezorgen en dat merken we.”
Commitment aan de franchisenemer
New York Pizza heeft 238 vestigingen in Nederland en wil graag uitbreiden naar 275 vestigingen in 2022 en 300 in 2023. Franchisenemers die zich besluiten aan te sluiten bij New York Pizza kunnen rekenen op een turn key-oplevering van hun vestiging. Dit is slechts een van de aspecten die de commitment van de formule aan hun franchisenemers tonen. Zo bestaat ook de mogelijkheid om een achtergestelde lening te verkrijgen en verstrekt New York Pizza een marketingbudget van €10.000. Ook biedt de formule huursubsidie in de opstart als de exploitatie daarom vraagt en staat (gedeeltelijk) garant voor het verkrijgen van de financiering.
Selectie aan de poort
Kies je als franchisenemer voor New York Pizza, dan kun je rekenen op intensieve begeleiding. Na de nodige oriënterende, intake- en selectiegesprekken en het assessment, krijgt de toekomstige franchisenemer een precontractueel informatiedossier mee. Hierin staan alle ins en outs van de formule, koop- en huurovereenkomsten, benchmarkcijfers en nog veel meer. De franchisenemer krijgt geheel in lijn met de nieuwe Franchisewet vier weken de tijd om dit dossier te bekijken en waar nodig eigen onderzoek te doen. “Onze selectie aan de voorkant is zeer uitgebreid,” legt Steffen uit. “Ik zeg wel eens dat elke stuiver vijf keer moet worden omgedraaid om een dubbeltje te vinden. We hebben een sterk merk en daar passen sterke ondernemers bij, die goed zijn ingevoerd in de lokale markt waarin ze actief zijn. Met die lokale helden en onze formule wordt 1+1=3.”
Intensieve begeleiding richting de opening
Na de formele koop van de vestiging begint de trainingsfase van 12 weken. De franchisenemer loopt onder andere stage in een vestiging onder leiding van een corporate trainer. De openingsconsultant, die in deze tijden van groei speciaal voor dit doel door New York Pizza is aangetrokken, verzorgt alle praktische zaken die voor een opening nodig zijn, zoals bankrekeningen en de inschrijving bij de KvK. “We willen stress hierover bij de franchisenemer voorkomen”, licht Steffen toe. “De openingsconsultant ontzorgt de franchisenemer dus zoveel mogelijk maar het blijft de verantwoordelijkheid van de franchisenemer.”
Operatie nog nooit zo goed als nu
De operatie in de vestigingen is volgens Steffen nog nooit zo goed gegaan als nu. “Onze ondernemers gaan er echt voor, ze zitten vol energie. We hebben veel jonge, hardwerkende ondernemers die overlopen van de ambitie. Daarnaast hebben we een goed product dat we dankzij slim gebruik van marketing ook goed voor het voetlicht kunnen brengen. 90% van onze omzet krijgen we digitaal binnen. Daarom hebben we onze business intelligence dusdanig goed voor elkaar, dat ik ons soms wel eens vergelijk met een internetbedrijf. De data die we door analyses binnen krijgen, gebruiken we om de operatie nog verder te verbeteren. Onze markt is gewoon nog lang niet klaar met groeien en er liggen volop kansen voor ambitieuze franchisenemers.”