Het Noorse conglomeraat Orkla neemt een belang van 75 procent in de Nederlandse pizzaformule New York Pizza. Het bedrijf heeft al tientallen merken in handen op het gebied van levensmiddelen, snacks en persoonlijke verzorging. De huidige eigenaren behouden 25 procent in de franchiseformule. Volgens Philippe Vorst, medeoprichter en topman van de pizzaformule, kan de formule door de overname sneller groeien dan wanneer het bedrijf dit in zijn eentje zou proberen.
Euro Pizza Products
Met de overname hebben de Noren ook een belang in Euro Pizza Products. Zij produceren jaarlijks meer dan 20 miljoen kilo pizzadeeg en wordt al naar achttien landen geëxporteerd. De Finse pizzaformule Kotipizza, wat al onderdeel is van Orkla, is de grootste externe afnemer van het deeg.
Groei New York Pizza
New York Pizza timmert de laatste jaren hard aan de weg. De franchiseformule heeft in totaal 232 vestigingen, waarvan 229 in Nederland. Deze worden allemaal door franchisenemers gerund. Eind vorig jaar opende de franchiseformule zijn eerste vestiging in België (Leuven) en heeft twee vestigingen in Duitsland (Keulen).
Vorig jaar verkocht New York Pizza 11,5 miljoen pizza’s, met een omzet van 54,7 miljoen euro. Dat is inclusief de inkomsten uit de deegproductie. Sinds 2008 is de omzet van de formule jaarlijks 12 procent gestegen. Dit kwam mede door het openen van nieuwe vestigingen, maar ook door per vestiging meer pizza’s te verkopen.
Joost Geurtsen, directeur marketing van New York Pizza, liet eerder weten dat er nog genoeg plek is om uit te breiden. “Ook in kleinere plaatsen, waar New York Pizza normaal geen toegang had, draaien we enorm goed met het bezorgen. Zulke plaatsen zijn nu wél interessant om er een bezorgconcept te openen. We zien dus steeds meer plek voor nieuwe vestigingen”, aldus Geurtsen eerder dit jaar.