Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

New York Pizza zoekt ondernemers met jonge geest

New York Pizza kent veel jonge ondernemers. “Het gaat vaak om mensen die op een jonge leeftijd al bij ons gewerkt hebben”, weet oprichter en directeur Philippe Vorst. “Na een aantal jaren werkervaring kunnen ze aan een volgende stap toe zijn. Het is belangrijk dat je als ondernemer bij ons jong van geest bent. Je werkt veel voor jonge mensen en het personeel is ook jong.”

Franchisenemer Brian Paltan

Brian Paltan (23) is zo’n franchisenemer. Hij was 20 toen hij zijn eerste New York Pizza vestiging opende, in Hellevoetsluis. Slechts 3 jaar later is hij eigenaar van nog twee andere vestigingen, in Papendrecht en Maassluis, en verantwoordelijk voor 80 man personeel. “Mijn rol is natuurlijk wel veranderd. In mijn eerste vestiging, dat eerste jaar, was ik zelf 7 dagen per week volop aan het werk. Nu heeft elke vestiging een eigen bedrijfsleider, eigen shift runners (teamleiders). Ik doe alles wat er achter de schermen moet gebeuren. Maar tegelijk blijf ik bewust bezig met het helpen van klanten. Dat is heel belangrijk. Een praatje aanknopen met iedereen, luisteren naar wat de klanten je vertellen. In alle drie de winkels heb ik daardoor veel vaste klanten opgebouwd. Ik vind het belangrijk dat de bedrijfsleiders diezelfde houding overnemen.”

Gunfactor

Bij de selectie van nieuwe franchisenemers – die natuurlijk een assessment en een training moeten doorlopen – let eigenaar Philippe Vorst op een belangrijke eigenschap die hij de ‘gunfactor’ noemt. “Je moet de gunfactor hebben vanuit de klant en vanuit de mensen met wie je werkt. Je moet het fijn vinden om contact te maken met mensen. Als je introvert bent, kun je beter geen horecabedrijf beginnen. Onze beste franchisenemers zijn sociaal heel sterk, net zo goed met hun klanten als met hun collega’s. Denk aan de klassieke vorm van gastheerschap. Als je die eigenschap in hoger mate bezit, dan slaag je.”

Naast ouderwetse dingen als gastheerschap is ook een hypermodern kassa- en bestelsysteem onderdeel van de juiste klantbeleving. Vorst: “Een goed kassasysteem, een internet-bestelsysteem, een goede app, dat zijn hygiëne-voorwaarden om stabiel te kunnen groeien. We zijn ruim 2,5 jaar geleden begonnen met nieuw bedrijf, ‘Solution4Delivery’, dat maakt delivery software waar nu het hele bedrijf op draait. Bestellen, betalen, klantgegevens, tot en met de koerier aan toe in 1 systeem. `Dat geeft ons als bedrijf heel veel informatie, maar ook de klant. Op de website of app kun je nu zien: ‘Ik ben Jan de koerier en ik neem nu uw bestelling mee. Nadat de koerier de order heeft uitgechecked is de estimated delivery time tot op de minuut nauwkeurig. Aan de hand van dit systeem kunnen we rustig de toekomst in.”

Financieel toegankelijk

Ondanks die lage leeftijd heeft een ondernemer bij New York Pizza een grote verantwoordelijkheid. Er zijn legio twintigers die tientallen mensen personeel hebben. Vorst: “De span of control is groot, je kunt als ondernemer veel zelf beïnvloeden. Daarnaast is het voor jonge mensen aantrekkelijk dat we een financieel toegankelijke formule zijn. Je hebt geen honderdduizenden euro eigen geld nodig. Met 40.000 euro eigen geld kun je een vestiging van New York Pizza starten. Heb je een paar jaar goed gespaard, en wat steun van de familie, dan is het bereikbaar.” Brian Paltan heeft dezelfde ervaring. Nadat de eerste vestiging succesvol bleek, haalde hij zijn vader over om samen met hem te investeren in de tweede en derde vestiging. “Ik vind het geweldig dat ik deze kans heb gekregen bij New York Pizza. Het meest bijzonder aan de formule vind ik de verbinding tussen de formule en de franchisenemers. Het is een hechte familie, zelfs met directeur heb je makkelijk contact. Ze komen regelmatig naar de winkel, je kunt je problemen bij ze kwijt. Het is gewoon heel vertrouwd.”

Lekkere pizza op tijd bezorgd

Als ondernemer bij New York Pizza krijg je ook de kans om je maatschappelijke betrokkenheid te tonen. Vorst: “We zijn al in 2012 begonnen met de bezorgfietsen in plaats van brommers. In 2020 kopen we helemaal geen verbrandingsmotoren meer. Onze deegfabriek en groothandel draaien op Nederlandse windenergie. De bestekken zijn composteerbaar, de pizzadozen waren het al. We introduceren binnenkort ons eigen water in kartonnen verpakking. Zo gaan we steeds verder. Dit soort voorbeelden maakt de formule completer en meer gericht op de continuïteit. Maar uiteindelijk denk ik dat de klant het allerbelangrijkste vindt: een lekkere pizza die op tijd bezorgd wordt. Als we dat goed doen, is onze toekomst verzekerd.”

×