NFV themamiddag E-commerce & Franchising

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Partner NFV logo
Dinsdag 25 maart jl. organiseerde de NFV de themamiddag E-Commerce & Franchising in het hoofdkantoor van de ABN AMRO op de zuidas in Amsterdam.

E-commerce, omnichannel, exclusieve verzorgingsgebieden en een verdeling van kosten en opbrengsten… Het is geen vraag of je als Franchisegever een omnichannel beleid moet hebben, maar in de franchisesetting roepen afspraken en realisatie wel allerlei vragen op.

E-commerce is een hot topic. Waar omzetten in de winkelstraat onder druk staan, en diensten integraal gebruik maken van online systemen, stijgen de webwinkelverkopen al jaren achtereen spectaculair. Aan de online groei lijkt nog geen einde te komen. Deze ontwikkelingen negeren lijkt dus geen optie, maar hoe pak je dit nu aan als formule en in relatie tot je franchisenemers?

Deze vragen werden tijdens de themamiddag kritisch behandeld en beantwoord en heeft de genodigden nieuwe inzichten en inspiraties opgeleverd.

Jorij Abraham, Program Manager Shopping2020/Thuiswinkel.org beet als eerste het spits af. Hij ging in op het belang van internet sales voor de retail, onderbouwd met ieder jaar mooie groeicijfers. Hij verwacht in 2017 een marktaandeel van 28%. Belangrijk in zijn ogen is de klantfocus, het ontwikkelen van nieuwe business modellen en innovatiesnelheid.

Vervolgens gaf Tim Bruins, Sector Analist Retail ABN AMRO, een update over de marktontwikkelingen op het gebied van retail in 2014. Retail kampt met problemen zoals  een groei van het aantal faillissementen in 2013 met 20%, een inzakkende vloerproductiviteit, een toenemende leegstand met 14.5% tot 2020 + met daarbij een toenemend belang van crosschanel. “Online” is weliswaar duur maar biedt kansen mits er een goede aansluiting is met voorraad- en retourbeleid.

Tim van der Maas, Advocaat/Partner Valegis Advocaten, belichtte de juridische kanten van het hebben en gebruiken van websites als verkoopkanaal in een franchisesetting. De Europese Commissie is een sterk voorstander van een flinke groei van de intracommunautaire handel. Internet biedt daarvoor grote kansen. Daarom faciliteert de Europese Commissie het internetkanaal zonder daarvoor al te specifieke regelgeving te benoemen. Vanuit dit perspectief wordt er bijna gepleit voor meer regelgeving op het gebied van franchise, een nieuw evenwicht met internet, Facebook en Twitter. Zover is het nog niet en zal het waarschijnlijk ook niet komen. Partijen zullen zelf inhoud moeten geven aan een goede samenwerking. In dit verband pleitte hij (evenals de NFV) voor een gezamenlijk model waarin franchisegever en franchisenemers in harmonie met elkaar opereren en het omnichannel beleid bepalen.

Tenslotte presenteerden Michiel Maartens, Hoofd Accountmanagement van D.I.O. drogisten en Ron Hemmer, CFO van Hunkemöller de praktijkcases van hun formules. Het is mogelijk het gezamenlijk model in de praktijk ten uitvoering te brengen, een model dat functioneert en ook winstgevend kan zijn.

Na afloop was er een borrel/hapje met dank aan ABN AMRO voor de gastvrijheid voor deze middag.

Kortom: een zeer geslaagde middag!

 

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class