Nieuwe winkelconcepten Gamma en Karwei positief ontvangen

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Intergamma kijkt positief terug op een sterk 2017. De omzet steeg in dit jaar met 1,4% en het bedrijfsresultaat was aanzienlijk beter dan in het voorgaande jaar. Het moederbedrijf van doe-het-zelfketens KARWEI en Gamma wijt deze groei aan het aanslaan van vernieuwde winkelconcepten.

Ook de verbeterde inkooppositie en hogere online omzet hebben bijgedragen aan het sterke jaar. Algemeen directeur Harm-Jan Stoter: “De omzet is voor de vierde keer op rij gestegen. We merken dat de Nederlandse consument meer uitgeeft door de aantrekkende huizenmarkt en economie.” 

In 2017 nam de consumentenomzet toe met 1,4% tot 1.69 miljard euro. Daardoor steeg het genormaliseerde bedrijfsresultaat beduidend: dankzij het optimaliseren van het inkoopkanaal klom het EBITDA met 9 procent tot 131 miljoen euro. Intergamma concludeert hieruit dat de nieuwe strategie waarbij ingezet wordt op omnichannel en nieuwe winkelconcepten zijn vruchten afwerpt. De omzet is online met de helft gestegen tot 94 miljoen euro.

Nieuwe winkelconcepten

Vanaf vorig jaar worden er zowel voor de Gamma als voor KARWEI nieuwe winkelconcepten ontwikkeld en getest. Gamma zal meer ingericht worden op de grote bouwklussen, terwijl de KARWEI zich meer gaat richten op woningdecoratie. “De omzet van de pilotwinkels laat een positieve ontwikkeling zien”, aldus Stoter.

In 2016 werd de nieuwe KARWEI-formule al geïntroduceerd, maar in 2017 werden ook drie pilotwinkels geopend volgens de nieuwe Gamma-formule. Hierin worden artikelen bij elkaar gebracht in zogenaamde ‘kluswerelden’. Hoge stellingen worden achterwege gelaten, zodat de klanten gemakkelijker kunnen zien waar ze moeten zijn.

Stadswinkels Gamma

De gamma zal zich wat betreft het assortiment meer gaan richten op verf, bouwen, decoratief afwerken en ‘slim wonen’. Ook gaat Gamma verder met stadswinkelformule Gamma Compact. Hiervan heeft de Gamma op dit moment al twee vestigingen en dit zal verder worden uitgebreid met tientallen nieuwe stadswinkels. Hiervoor moet wel eerst ‘Operatie Guiness’ afgerond worden, waarbij de aandelen van het Belgische CRH worden overgenomen. “Daarna kunnen we verder gaan met investeren in online en in onze winkels,” zei Soter tegen de Financiële Telegraaf. Daarmee wordt het voorbeeld gevolgd van concurrent Praxis, die inmiddels al rond de tien stadswinkels heeft.

Omnichannelstrategie Intergamma

Intergamma heeft als ambitie te groeien tot beste omnichannelretailer van de Benelux en zal zich hiervoor blijven inzetten. Op omnichannelvlak probeert de groep online, de winkels en de apps op elkaar aan te laten sluiten. Hierdoor kan de klant zich op verschillende manieren oriënteren bij aanschaf van producten.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.