‘De voordelen van een krachtige franchiseorganisatie’
‘Nu een vestiging openen, moet ik dat wel doen?’ Het is een vraag die Mirjam Boode, recruiter bij Food Franchise Company (FFC) de afgelopen tijd regelmatig kreeg. Niet gek, vindt ze: “Het is logisch dat die vraag bij potentiële ondernemers speelt.” Toch ziet ze juist kansen. “Zeker in combinatie met de kracht van een franchiseformule.”
“Wij kunnen als franchiseorganisatie natuurlijk nooit alle zorgen wegnemen”, stelt Mirjam. “Maar wel een hele hoop. Het is fijn om te weten dat je er niet alleen voor staat en dat je altijd kunt terugvallen op een formule. We zijn er voor je als het goed gaat, maar ook zeker op de moeilijkere momenten.”
Die moeilijkere tijden zijn er zeker geweest. Net toen de meeste coronaperikelen achter de rug leken, stonden de volgende uitdagingen alweer op de stoep in de vorm van prijsstijgingen en personeelstekorten. Uitdagingen die niet alleen binnen de fastservice branche, maar in heel Nederland spelen. Hoe is FFC hiermee omgegaan? Mirjam: “Ik ga niet ontkennen dat wij hier ook mee te maken hebben. Gelukkig lukt het ons om de uitdagingen binnen de perken te houden. We hebben het geluk een franchiseorganisatie met een groot netwerk te zijn.”
Van talent naar eigen tent
Een ondernemer die, roerige tijden of niet, de kans aangreep om een Kwalitaria te openen, is Sije Veenstra (26). Hij opende recent de deuren van Kwalitaria Beren in Groningen. Een eigen cafetaria was van jongs af aan al een wens en hij zag geen reden om die droom nog langer uit te stellen. “Natuurlijk is het hard werken en je moet er veel energie in steken”, vertelt de jonge ondernemer. “Maar het is een fijne gedachte dat je altijd kunt rekenen op de formule. Zo kan ik mij bezighouden met wat er in de zaak gebeurt.”