Feedback op een positieve manier ontvangen is een kunst. Vaak wordt feedback persoonlijk opgevat, wordt er defensief gereageerd of wordt er niet geluisterd. Dat is zonde, want van opbouwende kritiek kun je als persoon en organisatie veel leren. Dat geldt ook voor feedback uit mystery shopping onderzoek. Daarom geeft Secret View een aantal tips om van feedback uit mystery shopping onderzoek te leren en er samen met jouw team een succes van te maken.
1. Verzamel en deel tips en complimenten
Mystery shoppers geven bijna altijd tips en complimenten. Deze korte stukjes tekst kunnen een makkelijke manier zijn om te inspireren en motiveren! Neem dus een moment om deze complimenten en tips te verspreiden binnen je team om een positieve, opbouwende sfeer te creëren.
2. Koppel een actie aan ieder resultaat
Laat geen feedbackmoment onbenut. Of er nou een positieve, negatieve of middelmatige score uit het onderzoek komt, zorg dat er altijd een actie uit voortkomt. Dat kan een compliment zijn, een één-op-één gesprek of het delen van een tip. Zo vertaal je feedback in direct bruikbare inzichten.
3. Organiseer een winkelwedstrijd
Positieve competitie kan mensen ertoe drijven om niet één maar twee stappen extra te zetten voor iedere klant. Winkelwedstrijden zijn daarbij een effectief middel om de beste winkels of medewerkers in het zonnetje te zetten.
Meer tips lezen? Klik dan hier voor het volledige artikel.