Omzet foodspeciaalzaken: -10% in 6 jaar

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids


De gemiddelde omzet van foodspeciaalzaken is tussen 2007 en 2013 gedaald met 10%, zo stelt ING op basis van eigen onderzoek.

Volgens ING is de scherpe omzetdaling van bakkers, slagers en anderen te wijten aan het veranderde consumentengedrag. Consumenten zijn een groter deel van hun boodschappen bij de supermarkt gaan doen. Daardoor daalt de omzet in de gehele branche en loopt ook het aantal winkels terug. De speciaalzaken in voedingsmiddelen boekten in 2012 een omzet van ruim 5,5 miljard euro, ongeveer een tiende van alle Nederlandse bestedingen aan voeding. Om als speciaalzaak te blijven concurreren zijn de juiste locatie, onderscheidend assortiment, kwaliteit, service en productkennis van belang, maar ook het genereren van extra omzet uit de zakelijke of online verkoop. De totale omzet van speciaalzaken is sinds 2007 met 14% gedaald. De daling van de omzet is echter groter dan op basis van de krimp van het aantal winkels zou mogen worden verwacht. Dit betekent dat gemiddeld per speciaalzaak zo’n 10 procent minder omzet wordt gegenereerd dan een aantal jaar terug.

dinsdag 16 juli 2013.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website