HEMA heeft in het eerste kwartaal betere resultaten geboekt, mede dankzij een sterke online groei. De van oorsprong Nederlandse keten houdt daarnaast vast aan de groeistrategie om te investeren in internationale expansie.
Omzetstijging HEMA
De netto omzet steeg in het eerste kwartaal van 2018 met 2,8% naar 291,4 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het netto verlies in deze periode daalde met meer dan de helft tot 6 miljoen euro. De omzetstijging is toe te schrijven aan het openen van nieuwe winkels en de omzetstijging online van 25%.
Groeistrategie HEMA
Tjeerd Jegen, CEO HEMA: “We hebben in het afgelopen kwartaal onze financiële resultaten verder verbeterd. Niet alleen is onze omzet en bedrijfsresultaat gestegen, maar we hebben ook ons nettoverlies aanzienlijk verkleind. Dit komt voor een belangrijk deel doordat we een hogere brutomarge hebben gerealiseerd door inkoopverbeteringen. Het slechte weer heeft veel retailers, waaronder ook HEMA, parten gespeeld. Dankzij onze commerciële initiatieven is de daling van de like-for-likeomzet beperkt is gebleven. We blijven vasthouden aan onze groeistrategie. Zo gaan we door met investeren in onze internationale expansie. Met name in Duitsland willen we de komende jaren flink groeien, omdat onze nieuwe generatie winkels goede resultaten laten zien. Ook gaan we door met investeren in e-commerce. We zijn tevreden over de online omzet die wederom in het eerste kwartaal met dubbele cijfers is gegroeid.”
Er worden geen uitspraken gedaan door HEMA omtrent de verkoop van de keten door Lion Capital. Onlangs ketste een verkoop aan het Belgische Core Equity nog af. Naar verluid vanwege afspraken met franchisegevers omtrent online verkopen.