Omzet Specsavers Nederland stijgt naar 140 miljoen euro

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Specsavers sloot in Nederland het afgelopen boekjaar af met een stijging van de omzet ten opzichte van het vorige boekjaar. De totale opbrengsten van de retailketen kwamen in Nederland uit op 140 miljoen euro (121,1 miljoen Britse pond) ten opzichte van 135 miljoen euro in boekjaar 2016-2017. De omzet werd voornamelijk gestuwd door hoorzorg en de opening van negen nieuwe winkels. Dit boekjaar wordt het winkelnetwerk nog verder uitgebreid met zo’n twintig nieuwe winkels op A-locaties en zet de retailketen volledig in op verdere professionalisering van de oogzorg. Specsavers als groep, actief in tien landen, rapporteert wereldwijd een omzetgroei van zeven procent, met een totale omzet van meer dan €3 miljard. 
Investering in preventief oogonderzoek

Het komende jaar zal de retailketen in Nederland flink investeren in het verstevigen en uitbreiden van oogzorg in de winkels. “De optiekbranche ligt onder de loep. We zien een trend dat steeds meer aanbieders, ook zonder enige opleiding, een oogmeting afnemen en een bril aanmeten. Consumenten leggen hun zicht hiermee op de waagschaal. Wij zien dit als een zeer risicovolle ontwikkeling en willen dit ook de consument laten inzien”, aldus Remko Berkel, directeur Specsavers Nederland. “Zo zijn we recent een pilot gestart waarmee we een preventief ooggezondheidsonderzoek introduceren in een aantal van onze winkels. Een flinke investering in de winkelformule, maar wat ons betreft noodzakelijk om kwalitatieve oogzorg en vanaf nu ook optometrie dichterbij de consument te brengen. Zeker gezien het feit dat door vergrijzing steeds meer Nederlanders te maken krijgen met slechtziendheid en de vraag naar oogzorg daarmee sterk toeneemt.”

Flinke groei in hoorzorg

De hoorzorg liet bij Specsavers ook dit jaar weer een volumegroei zien van ruim twintig procent. Een onafgebroken groei sinds de afgelopen vijf jaar. Daarmee verwerft Specsavers een stevige plek in de top drie binnen de hoorzorgmarkt. “Wij richten onze hoorzorg er volledig op in om zowel de financiële als de emotionele drempel voor mensen met gehoorverlies zoveel mogelijk te verlagen. Dit heeft succes als je kijkt naar onze groei”, vervolgt Berkel. “Daarnaast heeft onze unieke propositie, waarbij wij de eigen bijdrage van onze klanten betalen, een positieve uitwerking op de audiologische markt. Er is echter een tekort aan geschoolde audiciens en die vraag neemt alleen maar toe. Daarom zijn we in de afgelopen jaren al drie intensieve opleidingstrajecten gestart in samenwerking met de Dutch Health Tech Academy. Om de aanwas van gediplomeerde audiciens voor onze nieuw te openen winkels in de toekomst te garanderen starten we eind deze zomer met het vierde leerwerktraject.”

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3