Omzetstijging van 1% in non-food markt

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

gfk copy

De non-food markt heeft een omzetstijging van 1% geboekt in het vierde kwartaal van 2015. Dit is gebleken uit de rapportage van GfK Retail Reports. Het rapport is gebaseerd op basis van 4 weken. De markten Entertainment, Telecom en Doe-het-zelf zorgden voor een groei van eveneens 10%, 10% en 6%. Ook de markten Boeken en Klein- en Groot huishoudelijke apparaten groeiden licht. De markten met een dalende omzet waren Fietsen(-20%), IT (-6,4%), Fashion (-2,6%), Consumenten elektronica (-2,6%) en Photo(-1,6%)

De groei in de entertainmentmarkt is vooral te danken aan de toename aan digitale abonnementsvormen en gamesmarkt. In de Telecom branche zijn het de mobiele accessoires en wearables, zoals de smartwatch, die het best presteren. De headset was goed voor 40% van de omzet in de maand december. Op jaarbasis blijven de mobiele hoesjes de belangrijkste groep.

De doe-het-zelf markt heeft te kampen met grote seizoens-gevoeligheid en verscheidenheid aan productgroepen. In het gehele jaar was er een lichte groei. De stijging van het laatste kwartaal zorgde voor een 3% groei op jaarbasis. De seizoens-gevoeligheid was ook van invloed op de fashionmarkt. Door de koude oktobermaand en de warme november- en decembermaand daalde de omzet in deze branche.

De afwezigheid van speciale sportevenementen zorgde voor een daling in de verkoop van Consumenten elektronica ten opzichte van vorig jaar. De TV-groep werd het hardst getroffen met -7% in Q4. In de fotomarkt werd de daling van afgelopen jaren aangehouden. Echter, in het vierde kwartaal werd er een kleinere daling geconstateerd dan in eerdere kwartalen van het jaar.

Het gehele rapport kunt u hier lezen.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3