Onlangs berichtte Grando Keukens & Bad dat het ruimte ziet voor groei en daarom op zoek is naar franchisenemers. Grando Keukens & Bad bevindt zich in het midden- en midden-/hoogsegment van de keuken- en sanitairbranche.
Grando heeft inmiddels 36 winkels in Nederland en 10 in België. De gemiddelde zaak heeft en oppervlak van 650 tot 850 vierkante meter. Algemeen directeur Jean-Paul Hagen: “We hebben ruimte om door heel Nederland te groeien. Onze franchisenemers kunnen profiteren van een professionele retailorganisatie, zodat ze zich volledig kunnen concentreren op de klant. Ondernemers die goed bij Grando passen, zijn toegankelijk, gastvrij, enthousiast, creatief en gedreven. Ze hoeven niet uit de branche te komen: nieuwkomers krijgen alle ruimte om zich te ontwikkelen. Als ze maar oprecht zijn geïnteresseerd in mensen. Het aanschaffen van een keuken of een badkamer is voor onze klanten echt een investering en een beleving. Daar moeten ondernemers de tijd voor nemen en het mag geen automatisme worden. Goede ondernemers zijn ook goede verkopers op de vloer: de vent in de tent.”
Grando verwacht van de nieuwe franchisenemers ook wat. “Natuurlijk de financiële inbreng”, zegt Hagen. “Ze moeten starten op een acceptabel bedrag dat je echt moet durven inzetten. Daarnaast verwachten we keiharde ambitie, passie en leergierigheid. Als de juiste persoon zich in onze formule herkent, zal hij of zij zich er snel thuis voelen. Als je het goed doet, zien we dat ook gelijk terug in de resultaten. Dat is je toegevoegde waarde als ondernemer.”
Onderscheidende formule
Keukens en badkamers zijn dus complexe producten voor consumenten. Grando onderscheidt zich van andere bedrijven door de aanwezigheid van vertrouwde, lokale ondernemers die echt met de klant aan tafel gaan zitten en hen een passende oplossing bieden. Consumenten krijgen alle tijd om na te denken over hun keuze. “Ook gaan we verder dan alleen de keuken of de badkamer: we kijken ook naar muren en leidingen”, zegt Van Looij. “We kunnen onze klanten dit werk uit handen nemen. Franchisenemers profiteren uiteraard van gezamenlijk inkoop, marketing, training, bedrijfsadvies, logistiek en de kracht van onze goede naam en het bedrijf dat achter ze staat.”
Opleiding
Als een franchisenemer kiest voor Grando, begint het gezamenlijke pad met een telefonische intake, gevolgd door een afspraak om nader kennis te maken met de collega’s van kantoor. Als de knoop eenmaal is doorgehakt, begint de zoektocht naar een geschikte locatie. De opleiding voor een franchisenemer duurt tussen de 3 en 6 maanden. Hagen: “Ze leren tijdens die periode meer over de branche en onze doelgroep, hoe het er aan toe gaat in onze winkels en hoe ze onze klanten van het beste advies kunnen voorzien. Uiteraard zijn wij nauw betrokken bij het gehele traject.”
Landelijke en lokale marketing
Op marketinggebied verzorgt Grando alles voor haar franchisenemers, zowel landelijk als lokaal. “We ontzorgen onze ondernemers volledig”, zegt Van Looij. “We bieden hen een heel palet aan marketingmiddelen, zoals landelijke imagomarketing op radio en televisie. Daarnaast hebben we ook een inspiratiemagazine en kijken we per winkel naar de behoeftes en geven advies op maat. Ook de uitrol daar kunnen we verzorgen. We ondersteunen onze ondernemers daarnaast met het verzamelen en interpreteren van data. Die kunnen we gebruiken om de bedrijfsvoering nog beter te maken. Daarnaast verzorgen wij een krachtige online ondersteuning op zowel landelijk als lokaal niveau. Dit alles wordt dan nog eens aangevuld door de lokale marketing activiteiten die de ondernemer zelf ontplooit.
Grando-ondernemers en de formule zijn een twee-eenheid, vindt Hagen. “Het staat niet ineens stil als het contract eenmaal is getekend. Wij zijn er om met alle facetten van de bedrijfsvoering te helpen. Die samenwerking is logisch: als wij ervoor zorgen dat onze franchisenemers zo goed mogelijk kunnen ondernemen, verbetert ook ons rendement. Ondernemers met hart voor de zaak kunnen bouwen. Die ruimte voor eigen ondernemerschap bieden wij van harte. We doen het echt samen.”