Uit een prognose van GfK blijkt dat Nederlandse supermarkten dit jaar naar verwachting 2,9% van de totale omzet uit online halen. Daarmee passeert de online supermarktomzet de één miljard euro grens.
Van de Nederlandse huishoudens doet 16% wel eens de boodschappen via het internet. De verwachting is dat dit volgend jaar uitkomt op 18%. Hiermee stijgt het online aandeel dan tot 3,7%. De totale omzet van supermarkten in Nederland zal naar verwachting 3% hoger uitkomen ten opzichte van vorig jaar. GfK verwacht volgend jaar een vergelijkbare stijging.
Over de eerste negen maanden van dit jaar werd een groei gerealiseerd van 2,7%, er werd voor € 26,4 miljard aan goederen verkocht. Een stijging die vooral veroorzaakt wordt door de 5,6% hogere uitgaven per kassabon. GfK verwacht dat er rond Kerst een nieuwe omzetpiek komt. De gemiddelde weekomzet komt in de laatste twee weken van december naar verwachting uit op € 779 miljoen, een groei van 3% ten opzichte van vorig jaar.